Před 250 lety postihla Tyrii tragédie, která se stala v Ascalonu, nynějším městě duchů a bývalém hlavním městě lidí. Král Adelbern v zoufalé snaze uchránit své město od útoků charrů použil magii a zažehl Ničivý oheň. Tím uvrhl Ascalon do věčné, smrtící kletby – jeho obyvatele totiž nesežehl jenom oheň, ale povstali po své smrti z mrtvých, aby chránili po zbytek svého věčného života padlé království. O sto let později se královna Jennah snaží uzavřít se zuřivými charry mír, kterému brání už jen jedna překážka… Charrské legie touží po navrácení své nejcennější relikvie, Khan-urova spáru, který je však skryt někde v ruinách Ascalonu. Všechna zodpovědnost za mír mezi lidmi a charry závisí na skupině dobrodruhů. Podaří se jim splnit tento důležitý úkol a zabránit krveprolití v další válce?

mattjeffMatt Forbeck a Jeff Grubb jsou američtí spisovatelé a herní designéři. Duchové Ascalonu je jejich první společná kniha na motivy herní série. Oba dva napsali během své kariéry několik krátkých povídek, komiksů, románů, scénářů a také herních knih. Forbeck spolupracoval s mnoha herními společnostmi, jejichž vliv se projevil i do jeho tvorby. Grubb se podílel na tvorbě úspěšného Dragonlance a příběhové linii hry Guild Wars: Nightfall. Ke své tvorbě si může připsat také knihu na motivy světa World of Warcraft.

Stačila jedno upozornění od guildovního člena na vydání knihy ze světa Guild Wars, a už jsme se všichni do týdne těšili z její blízké přítomnosti na našich nočních stolcích. Při čekání na oblíbené souboje jsme poctivě četli a během nich si s nadšením sdělovali své dojmy. Jako hráčka, která je zároveň vášnivou čtenářkou, musím upřímně ocenit vůli nakladatelů pustit se do knih na motivy PC her. Tím, že nám umožní hlouběji poznat to, co nás baví, zároveň navrací v dnešní uspěchané době lidi ke čtení. To je sám o sobě skvělý výsledek i bez toho, že kniha je jednoduše skvělá.

Na příběhu jde vycítit jeho komplexnost. Všechny události jsou vzájemně propojeny a navazují na předem vymyšlené historické hledisko, od kterého se postupně odvíjely i vztahy mezi rasami v Tyrii. Každý spor má totiž nějaký důvod… A když ho nevidíme, je potřeba hledat ještě hlouběji v historii. Právě to nám Duchové Ascalonu ve svém ději umožňují.

duchoveascalonuAvšak absence českého překladu hry způsobila, že my – hráči Guild Wars – jsme měli problém si u některých přeložených jmen protagonistů a názvů měst uvědomit, o koho nebo co se vlastně jedná. To ovšem nemění nic na tom, že nás příběh vtáhl. Hráči mmo-rpg her hrají především pro příběh a když nám FANTOM Print takový dodal? Málokdo z nás odolal, to mi věřte. Chtěli jsme vědět víc, poznávat náš milovaný svět hlouběji a vnímat na každé stránce nové příběhy.

Avšak nenechte se zmýlit, kniha není psaná pouze pro hráče. Naopak. Svým jednoduchým a jasným příběhem je vhodná i pro ostatní čtenáře tohoto žánru. Přece jen je to další fantasy svět, který čeká na odhalení! A to stojí za to vyzkoušet, nemyslíte?

Hlavní postavy jsou typičtí protagonisté fantasy knížek. Přijdou ke svému úkolu jako slepý k houslím a plni zodpovědnosti ke své rase se stanou bojovníky, kteří mohou ovlivnit osud všech členů obou znepřátelených ras žijících v Tyrii – Lidí a Charrů. Je dobré, že se autoři zaměřili pečlivě na obě pohlaví čtenářů, kniha je tak rovnocenně vhodná pro ženy i muže, což zajisté mnozí z nás, kteří čteme fantasy pravidelně, ocenili.

Kniha v sobě skrývá mnohé překvapivé okamžiky, které s sebou nesou pořádnou dávku frustrace, pokud se týkají vaší oblíbené postavy. Někteří z vás mohou až do samého konce knihy doufat stejně jako já, že se přece jen vzniklá situace změní. Avšak jestli se tomu tak opravdu stane? To je otázka, na kterou znají odpověď jen dva typy čtenářů: ten, kdo už má knihu za sebou, anebo ten, který to už nevydržel a podíval se předem na závěrečné stránky. Někdy je těžké odolat… Znám to, věřte mi.

V další knize série Guild Wars s názvem Ostří osudu se podíváme na osudy nových šesti hrdinů fantasy světa Tyrie. Avšak tentokrát o pět let nazpět; v době, kdy se na celý svět žene temná, ničící síla. Těšíte se? My v guildě teda určitě!

Vydal: FANTOM Print; 2013
Autoři: Matt Forbeck, Jeff Grubb
Autor obálky: Richard Anderson