„Když je po všem, vydechneme jako starý rozvrzaný dub a cítíme, jak bolest odeznívá, jako kůra olupující se z bílé břízy. Jedna z Našich duší byla osvobozena. Pohybujeme se ztemnělou místností jako figurka po šachovnici, pomalu, centimetr po centimetru posouváme litinové nohy, neslyšně křičíme nápisy vyrytými do dřeva. Voláme svou další oběť, svého dalšího vykupitele. Na Naší tváři se objeví nová řezba: DOTKNI SE MĚ. VYSVOBOĎ MOU DUŠI.“

Město Cryer‘s Cross je tiché a nenápadné místo. Obyvatelé zde žijí spokojeně a v míru.  Idylu města náhle rozruší zmizení mladé školačky Tiffany Quinnové. Nikdo netuší, zda odešla z domu sama, či ji někdo unesl. Pátrání se zúčastní téměř celé město, ale ani s pomocí policie se dívku nepodařilo najít. Po několika měsících je pátrání zrušeno a vše se pomalu vrací do zajetých kolejí. Tedy alespoň to tak chvíli vypadalo. Po zmizení dalšího studenta začíná Kendall Fletcherová slyšet hlasy, které žadoní o pomoc.

prokletemestoAutorka knihy Prokleté město, Lisa McMann, se narodila roku 1968 v Holandsku. Nyní žije v arizonském Phoenixu. Krom tvorby románů se věnuje i psaní povídek, esejí a literatury faktu. Jejím největším úspěchem je dílo Procitnutí, které se umístilo v žebříčku New York Times Bestsellers jako jedna z nejprodávanějších knih pro děti. Inspirací pro toto dílo byl sen, ve kterém vstoupila do snu svého manžela.

Tato kniha mě příliš nenadchla. Téměř až do konce se opakovaly pořád dokola ty samé situace. Kendall, hlavní hrdinka knihy, která trpí obsedantně kompulsivní poruchou, jde do školy, kde urovná lavice a záclony. Po škole jde domů pomáhat rodičům či hrát fotbal se spolužákem Jaciánem. Popravdě když už potřetí hráli fotbal, měla jsem chuť knihu zavřít. U čtení mě udrželi snad jen tajemné vzkazy, které zanechali „Oni“. Skoro do samotného konce jsem nevěděla, co znamenají a kdo je píše, avšak jejich rozuzlení mě docela překvapilo, ale tím bych už prozradila mnoho.

Velké plus ode mne dostává autorka za popisování Kendalliným pocitů. Krásně vystihla dramatičnost situace a dokonale se vžila do její postavy. Originální pro mě taky byl nápad se vzkazy na lavici, které zde zanechávali zmizelí studenti.

Ale děj se neotočí pouze okolo pohřešovaných středoškoláků. Kendall si pomalu začíná ujasňovat své city ke svému kamarádovi Nickovi, kterého zná od narození. Jsou nebo nejsou více než přátelé? Tuto otázku si pokládá již delší dobu. Na scéně se také objevuje pohledný fotbalista Jacián. Těžko říci, kterého si vybrat. Navíc se blíží konec střední školy a všichni se musí rozmyslet, kam zamíří dál. Kendall by ráda do New Yorku na uměleckou školu, a Nick zase do Bozemanu. Oba děsí představa, že od sebe budou odloučeni.

Musím si ovšem také trochu „zanadávat“ na český překlad názvu. Z anglického Cryer´s Cross (název města, kde se vše odehrává), se zrodilo Prokleté město. On by to nebyl zas tak špatný název, kdyby však to město bylo skutečně prokleté. Jedinou prokletou věcí je zde tajemná školní lavice.

Pokud ovšem vytrváte a knihu dočtete celou, čeká na vás zajímavé zakončení. Cryer´s Cross totiž nebylo vždy jen přátelské a malebné místo, jeho krvavá minulost vás jistě ohromí.

Vydal: Fragment, 2014
Autorka: Lisa McMann