Škola pro upíry. Škola pro mutanty. Škola pro čaroděje. Škola pro samuraje. Strašidelná škola. Kolik takových škol jste v poslední době zahlédli na pultech knihkupců? Vlastně se sám divím, že v Brně ještě žádnou takovou neotevřeli. A přesto si někdo řekne: „Nejspíš je jich málo. Co takhle napsat další?“

A víte, co je nejzajímavější? Že se mu to i přes evidentní nedostatek originality podaří.

Vítejte na Lovecraftově střední škole. Na první pohled je to nádherné místo. Nové učebny, baseballové hřiště, plavecký bazén. Děti jsou tu šťastné a spokojené, i když jim prvního září vyskakují ze skříněk krysy a dvě studentky zmizí beze stopy. Ale Robert Arthur, který sem přestoupil z Franklinovy základní školy, šťastný není. Jediný, koho na Lovercraftce zná, je jeho tyran Glenn. A navíc se mu zdá, že se okolo něj začínají dít zvláštní věci. Jeho profesor biologie něco ukrývá. Škola samotná něco ukrývá. A Robert nebude klidný, dokud se nedozví pravdu, která může být ale horší, než si představoval v těch nejděsivějších snech…

silenyprofesorAbychom měli hned od začátku jasno, série Horror school je určená především pro dětské čtenáře. Ne pro ty nejmenší, spíš pro ty, kteří pomalu klepají na dveře puberty. V knize je trocha akce, ale zase to není hack and slash; najdeme prostor pro platonickou lásku, ale nečekejte Stmívání. Spíše jde o dobrodružství odvážných kluků a holek, jako v Rychlých šípech – jen se neloví bobříci, ale hrůzy, skrývající se v budově Lovercraftky i mnohem dál.

Mimochodem, autor se drží fenoménu postmoderny a často se v jeho tvorbě objevují odkazy na různá – zejména hororová a fikční – literární díla, jako třeba zmíněná Lovecraftova střední škola. Je otázkou, kolika takových odkazů si mladý čtenář všimne, ale mohly by podnítit jeho zvědavost o žánr a literaturu obecně, takže tento prvek hodnotím jednoznačně kladně.

Zajímavé bude zejména v budoucích dílech sledovat vývoj postav, který by měla reflektovat i dětská kniha. Vzhledem k tomu, že knihy Šílený profesor a Podivné sestry popisují jen krátký časový úsek, změny v charakterech se objevují jen velmi zřídka. Zatím mám ale dojem, že se chovají uvěřitelně a události, kterým čelí, na nich zároveň nechávají dopad. Trojice hlavních hrdinů je sympatická; jediné, co chybí k lepšímu vztahu čtenáře k postavám, je více času a prostoru – snad v budoucnu.

podivnesestryObě knihy dobře doplňují ilustrace od Eugene Smitha, které trochu připomínají komiksový styl. Kreslíř ale umí vystihnout dobrý moment, který příjemně dotvoří atmosféru díla. Lehce infantilním, ale přitom zábavným bonusem je potom „pohyblivá“ titulní strana obou knih, jež na jednu stranu působí trochu lacině, ale na druhou může zvýšit v očích potenciálních čtenářů atraktivitu. Grafickou stránku knihy tedy hodnotím spíše kladně.

K jazyku překladu nemám žádné větší výhrady, snad jen samotné názvy knih mohly být přeloženy lépe. V originále jde o slovní hříčky, které se ale překladem naprosto vytratily. Vím, že práce překladatele je velmi obtížná, ale přesto si myslím, že kdybychom „Slither Sisters“ přeložili třeba jako „Slizské sestry“, výsledek by byl působivější než při použití významově neurčitých slov jako „podivné“.

Drobnou chybkou na kráse jsou občanské nelogičnosti či zjednodušení, které jsem ale vnímal především jako ústupek srozumitelnosti. Horror school počítá s tím, že čtenář není erudovaný gurmán, neschopný odlepit se od George R. R. Martina, nýbrž průměrný školák. Tomu odpovídá jak složitost děje, tak rozsah samotných knih. Někomu by to mohlo připadat příliš jednoduché, ale já se jako pedagog domnívám, že není třeba tlačit na pilu s Malým princem. Je-li doba taková, že děti méně čtou, pak musí číst něco, co je baví, aby si vypěstovaly k literatuře vztah. A Hororová škola je bavit bude.

To je totiž hlavní devizou obou knih – zábava. Na malém prostoru se rozehraje příběh s velkými důsledky, a vy začínáte chápat, že tohle nebude na jednu knížku, ani na dvě. Že se nastartovala série, která může být pro své čtenáře kultem. Nejspíš nevyhraje moc literárních cen a pravděpodobně se nedostane do učebnic. Ale děti po ní mohou sáhnout a bude jim připadat živá a plná napětí a tajemna a budou si říkat: „Kéž bych tak studoval na Lovecraftově střední škole…“ A o to přeci jde.

Mimochodem, Charles Gilman už napsal více dílů Horror School, než je zatím dostupné v českém překladu – máme se tedy na co těšit!

Vydal: Fragment; 2014
Autor: Charles Gilman