Noční ulice Erilianu opět ožívají. Účastníci tajemné recesistické hry se mísí s politickými aktivisty, horujícími za svržení magické elity. A aby toho nebylo málo, ke studiu v prvním ročníku univerzity se připravují syn a vnučka Kiary Arkandely. Nastal čas pro rozloučení se se sérií… Na Střípky hvězd.

Dvacet let – cyklus relativně klidného života v Erilianu, než nová Arkandelovna doroste správného věku a může se stát vypravěčkou. Pravda, tentokrát jen Arkandelovna po přeslici, protože Zia stačila zakotvit v relativně konvenčním manželství a dobrodružné sklony si vybíjí pouze na poli literatury a sem tam i emancipačního hnutí.

Fínka Entalai se příliš neliší od průměrné hrdinky Young Adult – je přiměřeně schopná, hravě přechází mezi několika zcela odlišnými rolemi, hledá dobrodružství (a dobrodružství si nachází ji), je obdařená sympatickým rivalem a k tomu značnou odpovědností… Místy se zdá, jako by se Tereza Janišová rozhodla vrátit ke stejnému typu postavy, kterým byla zamýšlená Kiara, avšak tentokrát jí to vyšlo na sto dvacet procent.

erilian3Střípky hvězd jsou v mnoha ohledech druhým vkročením do stejné řeky. Janišová se rozhodla postavit všem lehkomyslně a plnými hrstmi rozhazovanými nápady z prvního dílu, posbírat všechny náhodně vytvořené zlaté šupinky, přetavit je a vyrobit z nich nádherný šperk. Výsledkem je jazykově i slohově nejlepší erilianská kniha. Spisovatelčin styl se ještě výrazněji přiblížil Jane Austenové – za podmínky, že by Pýcha a předsudek byla psána moderním jazykem, byla fantasy a obsahovala dramatickou dějovou linku.

S odkazy a různými úhly pohledu očima odlišné postavy pracovala Janišová už v Kouzlech na obzoru, ale se zběsilou jízdou ze Střípků hvězd se to nedá srovnávat. Čtenář je na každém kroku obklopen starými známými a jejich osudy. Zejména v konverzačních částech dosahuje autorka opravdového mistrovství – rodinná sešlost Arkandelů či ples v opeře v jejím podání působí živěji a čtenářsky zajímavěji, než velké a dobře zvládnuté akční scény. Na vině je kromě práce s detailem i množství „fanservisu“. Autorka počítá s obecenstvem, které je obeznámeno s událostmi předchozích dílů. Ví, jaké pikantní detaily je budou zajímat a umí mu je naservírovat způsobem, že by jí čtenář nejraději padl k nohám a prosil o víc dialogů, větší množství zákulisních pohledů, větší prostor pro oblíbené postavy, v kterém by nic neřešily a prostě jen tak provozovaly konverzační šerm.

Jak autorka stárne, do hry vstupují i vážnější a kontroverznější motivy… A tady se zakopal pes. Janišová svou trilogii Erilian prostě přerostla. Hlídá si, aby se to negativně neodrazilo na kvalitě závěrečného příběhu, své postavy miluje, reálie města čarodějů i ledového kontinentu si užívá a snaží se je vytěžit do posledního atomu. Jenže v nekonverzačních pasážích začíná být znát, že by jí lépe vyhovoval dospěleji zkomponovaný svět.

Přichází totiž chvíle, kdy se autorka naplno rozjede, jen aby musela zatáhnout za ruční brzdu a na poslední chvíli tak zabránila havárii v ulicích Erilianu. Střípky hvězd často působí jako „dva v jednom“ – společenský román, který je postavený na břitkých jazýčcích a romantice, se prolíná s thrillerem plným intrik a příliš vysokých her. Propojení dávné minulosti s ne až tak dávnými temnými tajemstvími, pořádnou dávkou osobních dramat a vysvětleními, jak to bylo s počátky pro události první knihy, funguje. Autorka je dokáže ukočírovat dohromady, přesto však mezi nimi probíhá skrytá válka. Na rozdíl od bezelstnosti Města čarodějů a báječné hravosti Kouzel na obzoru, ve Střípcích hvězd zuří válka o čtenářské – i spisovatelské – preference.

Ale ať už zvítězí jakákoli rovina, jedno je jisté. Erilianská trilogie přivedla na nebe české fantastiky novou hvězdu. Jasnou, zářivou, s podivuhodným potenciálem do budoucna. Příslib jejích prvních tří knih je v tomto nepřehlédnutelný.

Vydal: CooBoo; 2014
Autor: Tereza Janišová
Ilustroval: Petr Vyoral