Koalice mocných rodů vznikají a zanikají. Mezi členy Rady čarodějů se objevují nové tváře, navazují se diplomatické styky se zámořím a vůbec – je tak nějak veselo. Erilian dorostl časům objevitelských plaveb, kolonizačního úsilí a Kouzel na obzoru. Ve vší počestnosti, samo sebou.

Fantasy světům bývá upíráno právo na pokrok, a to i ten mírný. Mezi autory panuje všeobecné přesvědčení, že čtenáři netouží po ničem tak, jako po „středověku“ přecpaném kouzly a rozličnými potvorami, kde děva v plechové podprsence pilníčkem na nehty zabíjí draka (případně o decentně ušmudlaných, moderních metropolích plných oslnivě přitažlivých upírů a živočišně sexy vlkodlaků. Ale to už je trochu jiný subžánr).

erilian2Cokoli vybočujícího z těchto představ má sklony budit oprávněné pozdvižení, které je provázené poznámkami jako například „nekonvenční“, „imaginativní“ a „kreativní přístup“. Většinou se podobné texty zahání, ať už se to hodí či nehodí, do ohrádky steampunku. A když tam po „páře“ není skutečně ani stopy, dochází v cizině na populární arcanepunk.

Erilian se poslední zmiňovanou nálepkou pyšnil v době, kdy o něm většina českých čtenářů fantastiky ani neslyšela, a s přibývajícími autorskými zkušenostmi Terezy Janišové se začal zbavovat i posledních pozůstatků ducha generické fantasy, cílícího na mladší věkové kategorie. Přestože fanynky by jistě uvítaly další Kiařina dobrodružství, o pokračování románku s pohledným panem Perelianem nemluvě, spisovatelka zákeřně přetočila kolo času do budoucnosti o celých osmnáct let.

Hrdinku Města čarodějů zastihujeme jako chladnou, vždy elegantní političku s dokonale fotogenickou rodinou. V ulicích Erilianu panuje konečně pořádek, Perelian se zdá být odklizen ze scény… A úlohy vypravěčky se ujímá Zia Arkandela. Na rozdíl od své matky oplývá dobrodružnou povahou a rozhodně nehrozí, že by na první hodině alchymie omylem přišla na nový způsob výroby zlata… Spíš by laboratoř vyhodila do povětří. Její vztah s rodiči je i díky tomu poněkud napjatý a ani nepřekvapuje, že v rámci hledání inspirace pro svůj plánovaný román se rozhodne utéct z Erilianu. Chce být totiž spisovatelkou a náměty nasbírané mezi kouzelnickou smetánkou považuje za nudné.

Kouzla na obzoru jsou mixem lehce pohádkového cestopisu, románů Jane Austenové, fantasy variace na Kerouacovo Na cestě a politického thrilleru. Zdánlivě nesourodé prvky vedle sebe vypadají dobře, a když už dojde mezi nimi na třenice, je to daní za Ziiny literární záliby. Slečna vypravěčka totiž – přestože by vehementně protestovala – trpí jistým druhem bezelstnosti, který je typický pro děti ze „skleníkového prostředí“. To, spolu se zahleděností do sebe a svých pseudoproblémů, vede k tomu, že nějaké věci neví, netuší a ani nepředpokládá. V honbě za dokonalou inspirací přehlíží náměty, které se jí celou dobu válí takříkajíc před nosem, a pak se diví, když se ocitne ve středu mezinárodního konfliktu. Ona, která se snaží být tak originální, je obklopena chodícími klišé! Vesmír je zlé a nespravedlivé místo, zejména pro sympatická třeštidla.

Erilianu formát generační ságy rodu čarodějů svědčí a sluší. Nová hrdinka umožnila Tereze Janišové konfrontovat události a postavy prvního dílu s drzým, nezaujatým pohledem mládí. Velmi neuctivého, nutno dodat. Ziiny pozorovací schopnosti ve spojení s prořízlou pusou působí jako nejlepší obrácená čepel, díky níž je Město čarodějů při ohlížení se zpět živější a realističtější než při vlastní četbě. Opatrně roztroušené narážky na Kiařinu dávnou lásku dojímají.

Přestože Kouzla na obzoru působí většinu knihy především jako z velké části náhodná koláž ze Ziiných cest, nenudí ani chvíli. Autorka nebrání popustit uzdu svému smyslu pro humor, který má společný s vypravěčkou. Situační komika, opakované chození kolem „ha, klišé!“ následované včasným ucuknutím stranou, aby nakonec vše – zcela záměrně a ne nevěrohodně – bouchlo do ohňostroje ironie. To vše tahá druhý díl ze škatulky „mladičtí autoři ještě mladším čtenářům“ do regálů, kde jej mohou objevit starší čtenáři.

Vydal: XYZ; 2010
Autor: Tereza Janišová
Ilustroval: Petr Vyoral