Bacigalupi nás v druhém díle zavádí do stejné futuristické dystopie, kterou nám představil v Prachožroutech. Nyní se však díky němu podíváme do prostředí bývalého Washingtonu. V této kruté době ovládají zdejší území nejrůznější milice, Boží armády a jiné vojenské frakce, které ke svému bezhlavému vraždění využívají dětské vojáky. Jejich vláda nad územím je tak křehká jako skořápka hadího vajíčka… Lidé se musí rychle přizpůsobit změnám velení, aby přežili, protože v opačném případě nemají šanci.

Prach dostávající se až do morku kostí. Strach naplňující každou vteřinu života. Trosky vyplňující rozbořená města.

Paolo Bacigalupi je americký autor, který se narodil v Coloradu. Vystudoval na St. Berlin College v Ohiu, kde si jako svůj hlavní obor zvolil Čínštinu. Právě toto zaměření se také promítlo do jeho nejnovějšího knižního počinu s názvem Potopená města. Je autorem mnoha úspěšných fantasy a sci-fi povídek, které pravidelně vychází v The Magazine of Fantasy & Science Fiction a Asimov’s Science Fiction. Jeho debutová novela s názvem Dívka na klíček získala v roce 2010 tři ocenění: Hugo, Nebula a John W. Campbell Memorial Awards, a zároveň byla jmenovaná deníkem Time jako jedna z deseti nejlepších knih roku 2009. Jeho další počin s názvem Prachožrouti byl oceněn Michael L. Printz Award jako nejlepší Young Adult novela.

potopenamestaMahlie a Myšák. Silná dvojice. Jeden bez druhého jsou slabí. Ona jednoruká Odloženka – dcera Mírotvorce a ženy z Potopených měst a on válečný Červ bez domova. Jsou smečka. Dvě ztracené existence, které by bez sebe byly už dávno mrtvé. Když se vydají do nehostinné džungle na lov, aby získali potravu, jejich život tímto krokem nabere úplně jiný směr. Džungle v sobě ukrývá totiž víc, než pouhé lidi bez cíle a potravy čekající k odchycení. Něco zde číhá. Letmo dýchá. Avšak se všemi smysly nastraženo… Tam někde v bažinách. Poločlověk, „Psí ksicht“, Augmentin… Míšenec několika zvířecích druhů, který byl vytvořen k zabíjení pro svého pána. Avšak tenhle je jiný. Vzepřel se a zaplatil za to. A právě on nerozlučnou dvojici rozdělí. Mahlie s jeho pomocí chce utéct z Banyánového města, Myšák jej však odmítá opustit. Jejich cesty se nenávratně rozdělí. Je možné, aby našli možnost, jak je opět propojit?

Surově podaná realita, tak jak si milovníci military žánru spojného s dystopií představují. Reálné popisy rozpadlých budov a mrtvých těl, ukázkové pudové jednání protagonistů a touha přežit zakořeněná v každém z nich. Nebýt zde míšenců a drobných odkazů na náš současný svět, ani by čtenář nepoznal, že se jedna o dystopii.

Kniha ve mně vzbudila dojem jakési snahy o poselství, jak už tomu u tohoto knižního žánru bývá. Bacigalupi poukázal nejenom na problém existence dětských vojáků, kterých je i v dnešním – na první pohled civilizovaném – světě až děsivě mnoho, ale také se zaobírá problematikou diktátorů a vojenských velitelů. V knize se objevují narážky na bezhlavé následování vůdců, kteří prahnou jen po moci. Na fanatické zabíjení na povel někoho, kdo sice umí řečnit, ale v pravém boji by nedokázal trefit ani hlemýždě.

Autorovi se podařilo velmi reálně popsat prostředí, které je postiženo válkou. Umožnil nám vžít se do tří různých pohledů na zdejší svět – pohled nevinného civila, zasvěceného vojáka i dětských rekrutů. Všechny je podává ve vší surové realitě, jak jen člověk s jeho fantazií dokáže. A to vše bez nutnosti zdlouhavých popisů s nepříliš vhodným obsahem ke čtení. Avšak nebojte, jejich absence neubírá nic na tom, jaký dojem už sám o sobě čtený text vyvolává.

Potopená města nejsou knihou, kterou budeme číst stále dokola, protože se nám líbila. Je příběhem, který nás přinutí uvažovat nad věcmi, které denně nevědomky opomíjíme.

Vydal: Plus; 2014
Autor: Paolo Bacigalupi