„Ticho bylo vším.“

Citát, který oplývá celou knihu. Od jejího počátku až po samotný konec prostupuje jednotlivými stránkami a dýchá na vás z každého slova. Nemusíte to pocítit hned, ale jeho smysl k vám dorazí. Je jen na vás, jak jej budete vnímat. Ovlivní vás, tomu se nevyhnete. Nikdo.

tichoCaligo je mysteriózní prvotina začínajícího autora Michala Klimka. Kniha byla vydána v červnu letošního roku v podobě e-knihy a nyní si ji můžete zakoupit na internetovém obchodě Google Play. V současné době jednadvacetiletý autor úspěšně ukončil druhý ročník dvojoboru Český jazyk/Anglický jazyk na Slezské univerzitě a od příštího roku má v plánu začít se studiem Filozofie na Ostravské univerzitě. Mezi jeho nejoblíbenější spisovatele patří Stephen King, jehož vliv se promítl také do Klimkova stylu. Jak sám autor tvrdí, plány do budoucna zatím ustáleny nemá, protože budoucnost je nejistá. Avšak jedno je jasné – psaní ho bude provázet celý život.

Jak přežít to, když jste nasákli samotným peklem?

Kniha vypráví příběh přeživších pádů letadla, které ztroskotalo v pustině severního Ruska. Hlavní hrdinové se brzy po havárii dostávají na místo, které je bývalým geologickým vrtem. Při čekání na svou záchranu zjišťují, že opuštěný komplex se v minulosti stal místem podivných a nevysvětlitelných úkazů. Když jsou svědky několika záhadných úmrtí, v jejich myslích se vynoří otázka, kterou se bojí vyslovit: Může se skutečně jednat o místo, na kterém lidé před desítkami let navrtali samotné peklo?

caligoAutor má velkou slovní zásobu, kterou se – díkybohu pro nás čtenáře – nebojí vůbec použít a jde na ní vidět, že se nad stavbou vět snažil důkladně přemýšlet, někdy možná až moc. Vytváří díky své promyšlené stylizaci textu docela potěšení pro oči každého češtináře, který se probíjí týdně desítkami knih. Na svůj nízký věk má totiž Klimek až obdivuhodně rozepsanou „ruku“. Troufám si tvrdit, že možná v některých částech je lepší, než mnozí jiní spisovatelé, kteří mají již za sebou několik vydaných děl.

Při čtení je nutné se pekelně soustředit. Caligo totiž není oddychovou četbou, kterou si vezmete na čtení v rušném prostředí. Je nutné vnímat její každý detail. Autorův někdy značně složitý a specifický styl psaní neocení každý čtenář, avšak po pár stránkách si najde své příznivce, kteří jej budou vyhledávat. Příběh vás totiž vtáhne a bude toužit po odhalení svého děsivého tajemství…

Kniha je prokládána krátkými kapitolami, které autor trefně nazval „Přiznání“. Jejich obsah by se dal zkráceně popsat jako pohled do duše a života vybraných čtyř hlavních postav – Daniela, Heleny, Jany a Erika. Zároveň čtenář v ději narazí na tzv. flashbacky, čili vrácení do minulosti, kterými se nám snažil Klimek přiblížit jednotlivé události v příběhu. Nutno uznat, že když si pak všechny tyto dodatky příběhy poskládáte dohromady, budete se možná podivovat nad tím, jak byly detaily knihy  promyšleny.

Autor v Caligu používá v hojném množství náboženskou symboliku, která dodává jeho příběhu potřebný nádech mysteriózní atmosféry a… Přiznejme si to, trochu nás tím i provokuje. Viděli jste trailer a propagační plakáty? Protože pokud vás nepřesvědčím já, právě ony ano. Svým kontroverzním podáním se nás snaží upoutat a nutno uznat, že se jim to zdárně daří.

Nezbývá nám nic jiného, než doufat, že se od tohoto nadějného, mladého autora dočkáme dalších knih, abychom mohli pozorovat rozvíjející se vzácný květ v naší současné české literatuře.

Rok vydání: 2014
Autor: Michal Klimek