Zasadit antickou mytologii do dnešního světa se vším všudy, bývá nápad většinou stejně šílený, jako je ambiciózní a sebevražedný. Bohové se do moderních časů nehodí a bez bohů zůstává pouze skupina nelogicky jednajících figurek, pobíhajících po hrací desce. Josephine Angelini si to uvědomuje – a v Proroctví využívá do poslední kapky.

Bylo nebylo, jednoho dne se před psacím stolem Josephine Angelini sešly Héra, Athéna a Afrodité a žádaly po ní rozsouzení sporu, která z nich je nejkrásnější. A protože řecké bohyně jsou řeckými bohyněmi, hned se daly do podplácení. Héra slibovala, že s její pomocí vytvoří dílo schopné proniknout do čítanek. Athéna lákala na sofistikované hrátky s mytologií, jež by i Neila Gaimana překonaly. Afrodité nabízela čtivý, milostný příběh. A protože Angelini zvolila poslední z nich…

proroctviTak by mohla začít pověst „kterak se Proroctví dostalo ke čtenářkám a proč nemá šanci napravovat pověst young adult“. Kniha nemá jinou ambici, než být dívčím románem se špetkou exotiky, několika kapkami tajemna, spoustou fantazie a s něžnou, snivou atmosférou (do které se přimíchá i něco málo akce, protože dnešní dívky už dávno nejsou těmi trpělivými panenkami v koutě).

Protagonistka Helen Hamiltonová patří k hrdinkám stejné krevní skupiny jako Bella ze Stmívání nebo Grace z Vlků  z Mercy Falls – žije v naprostém zapadákově, má dobrou, byť trochu vlezlou kámošku, komplikovanější rodinné vztahy a jednoho krásného dne potká pana Výjimečně úžasného (v tomto případě Super tajemného a neskutečně pohledného Lucase Déla) a nechá si jím obrátit život vzhůru nohama. Že v případě Lennie jde o nenávist na první pohled a jen to vystihuje, jak si Josephine Angelini dokáže pohrávat s těmi nejprovařenějšími klišé a servírovat je způsobem dostatečně zábavným pro kohokoli, komu červená knihovna okamžitě nevyvolá kopřivku.

Přestože logika si chvílemi dopřává delší dovolenou a volba zápletky většinu času neumožňuje víc, než letmé klouzání nad hladinou, autorka hýří zajímavými nápady. Redukce genetiky Následníků do škály archetypů odsouzených k vzájemným interakcím v různých rolích napříč generacemi, rozvinutí některých mýtických artefaktů a věčná válka čtyř rodů narušovaná jen sem tam nějakou anomálií, působí skvěle.

Horší je to s dějovými zvraty. Část překážek stavěná mezi ústřední dvojici by v kontextu antické mytologie nevzbudila ani povytažení obočí (což by nemusel být problém, kdyby se nevztahovaly k dějovému oblouku, který na analogiích stojí) a některé informace z minulosti mající naopak potenciál emoční atomovky, autorka přešla jen s pokrčením ramen a odsunula je do pozadí jako irelevantní.

Naštěstí je tu… romance. Romance plná spalujících emocí, která si létá ode zdi ke zdi, aniž by ztratila dotek věrohodnosti. Mezi Helen a Lucasem permanentně srší jiskry. Ať už si jdou po krku, snaží se spřátelit, drží si od sebe odstup nebo prožívají „my vlastně spolu máme zakázaný vztah, ale když se budeme tvářit, že žádný nemáme, tak ho vlastně mít nebudeme a bude to úžasně dramatické“, není možné jim to nevěřit… a nechápat frustraci jejich okolí. To vše dokáže Josephine Angelini podat s neuvěřitelným vnitřním „drivem“: emocionální poryvy dvou puberťáků chycených do osudové lásky (a svým způsobem nucené opakovat starou dobrou „love story“ Heleny s Paridem) v sobě mají víc napětí, než pátrání po ztracené minulosti a mezirodové krize drastičtějšího charakteru.

V rámci šuplíků „young adult“ a „paranormální romance“ má Proroctví spíš než k Povstanecké trilogii, Hunger Games nebo sérii o Mercedes Thompson blíž k Stmívání, Tygří sáze a Vlkům z Mercy Falls. Je zamilované a křehké, nepostrádá průzračnou naivitu času dospívání a opatrně se dokázalo vyhnout čemukoli neodpočinkovému. Z pochopitelných důvodů přišlo k nálepce „Percy Jackson pro dospívající dívky“, jenže zatím, co Rick Riordan píše dobrodružnou sérii pro děti, do níž se snaží propašovat maximum antiky, Angelini se starověkými mýty pouze volně inspiruje.

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Josephine Angelini
EAN: 9788074476099