Systém pěti frakcí měl vytvářet stabilní prostředí, v němž bude mít každý člověk své místo. Na konci Divergence se ale zhroutil. Starý svět je nyní v troskách, nový se dosud nevytvořil… A v Chicagu se schyluje k regulérní občanské válce mezi frakcemi; pokud se ovšem nestane zázrak. Zázrak, s kterým se nedá počítat, pokud si ho skupinka přeživšího dorostu z frakce Neohrožených shromážděná kolem Tris a Čtyřky „nevydupe“ ze země.

Veronica Rothová příběh rozdělila způsobem, že druhá kniha v žádném případě není „ta nutná cesta mezi rozehrávkami a finále“. Příběh Divergence stál na rozkoukávání se, vytváření si vztahů a pocitu bezpečí, v Rezistenci naopak protagonisti o vše přicházejí a bojují jako lvi, aby se jim vrátilo aspoň něco.

rezistenceNa hlavní postavy rovněž začíná doléhat jejich věk a vnější tlak plynoucí z toho, že se rozhodli řešit problémy Chicaga takříkajíc na vlastní pěst. Většina dospělých na to nenahlíží právě se sympatiemi a hrdinové obrazně řečeno přebíhají od čerta k ďáblu ve snaze vše změnit k lepšímu. Výsledkem je především ponorková nemoc, ukvapená rozhodnutí a množství zkratů, které čtenáři postavám jen tak neodpustí – bez ohledu na to, že chybovat je lidské.

Opuštěním základny Neohrožených, v níž se odehrávala většina předchozího dílu, se Rothové otevřely možnosti zaostřit pohled čtenářů více na ostatní frakce. I ony však prochází bouřlivými (a z pohledu původního systému značně šokujícími) proměnami. Zároveň se odhalují nové informace k fenoménu tzv. divergentních. Navzdory oficiálním informacím, kterým Tris věřila celý první díl, není její „porucha“ nijak vzácná. Naopak se zdá, že postihuje snad každého třetího člověka a nijak nebrání úspěšnému koexistování se zbytkem společnosti. Hranice mezi pravdou, lží a manipulací je nyní tenčí než vlas a není divu, že vypravěčka pochybuje o sobě samé, své identitě i přátelích.

Veronica Rothová postupně zapojuje do hry další a další indicie, aby pak ve velkém finále položila všechny karty na stůl a ukázala, co se schovávalo celou dobu za věcmi, na které se nikdo z postav (a také většina čtenářů) ani neodvažoval ptát.

Ti, kteří si při čtení zamilovali především systém pěti frakcí a možnosti, které poskytoval pro rozvoj jednotlivých charakterů, budou zákonitě zklamáni – autorka jej vytvořila jen proto, aby z něj nechávala před očima publika odpadávat jednotlivé části a mohla ukázat, jak vše stačilo zrezavět.

Svět Povstalecké trilogie je mnohem větší než Chicago a „cliffhanger“ na posledních stránkách je více než lákavou jízdenkou na výlet k většímu, komplexnějšímu pohledu; takovou, kterou prakticky nelze odmítnout.

Vydal: CooBoo; 2012
Autorka: Veronica Rothová
EAN: 9788074471704