Nelze dvakrát vstoupit do stejné řeky. Třikrát už vůbec ne. Konec Rezistence občanské válce mezi frakcemi nezabránil, pouze přilil oleje do ohně. Chicago se ocitá pod diktaturou Odpadlíků – lidí zavržených svými frakcemi, a Tris se svými přáteli připravuje výpravu za hranice města ve snaze zjistit, jak se věci doopravdy mají. A jak je jejím dobrým zvykem, tak vše koná bez souhlasu kohokoli odpovědného. Prohlubující se problémy frakčního systému hrají do rukou rebelům vedeným přitažlivou Juanitou. A zpola očekávaný vpád „laboratorních morčat“ pro vedení projektu znamená příchod hned celého balíčku divokých karet, s kterými má snad každý své vlastní plány…

Pokud se čtenář těšil spolu s hlavními hrdiny na důkladné vysvětlení nezodpovězených otázek v závěrečném dílu Povstalecké trilogie, bude zklamán. Veronica Rothová má svůj svět dopodrobna vymyšlený, ale zároveň nezapomíná na zákonitosti vyprávění v první osobě. Přestože se krom Tris dostane ke slovu i Čtyřka, žádná exkurze do časů dávno minulých se v Alianci nekoná. Všichni mají plné zuby rozkoukávání se a srážky s realitou, která se jim vůbec nelíbí. A už vůbec ne odhalení, že Chicago je „vlajkovou lodí“ kontroverzního vědeckého projektu, jehož výsledky proměnily již před několika generacemi Spojené státy ve společnost postavenou na principech apartheidu.

alianceJestliže už Rezistence nebyla k hrdinům právě laskavá, v Alianci autorka ještě výrazněji přitvrdila. Po smečce pocitů marnosti a totální bezmoci přichází pořádný nášup. Svět za plotem působí, navzdory proklamacím vědeckých pracovníků, jako pořádná žumpa. Jednoduchá řešení vymizela ještě v Chicagu a prorážet hlavou zeď se ukázalo jako nejlepší recept na migrénu, v horším případě zlomený vaz.

Veronica Rothová čtenáře nešetří a poměrně jasně ukazuje, co s sebou přináší odpovědnost. Na svět „tam za humny“ přináší hlavně starosti a řetězce dilemat, o nichž by jeden nejraději nevěděl. O to víc zabolí, že právě v Alianci jsou hlavní nedostatky trilogie nejvýraznější. Nezkušená omladina v klíčových pozicích není výjimkou, ale potvrzeným pravidlem, a když už se objeví někdo dospělý, tak jej s hlavními hrdiny poutají pokrevní či citové vazby.

Detailisty nepotěší ani to, že se do popředí dostává věda, respektive „technoblábol“. Zákony genetiky se ohýbají potřebám zápletky – Trofim Lysenko by z prokázaného mezigeneračního přenosu memů skákal radostí až do stropu. Běžného čtenáře však tato změna spíš nadchne, protože nápady Veronicy Rothové působí velmi dobře. Mají vnitřní konzistenci a jejich podstata leží spíše v oblasti symbolické. Řešit jejich převoditelnost do praxe má podobný smysl, jako se zabývat otázkami výroby Malého doktora z Enderovy hry či konstrukcí warpového motoru podle Star Treku.

Navzdory určitým nedostatkům je Aliance důstojným zakončením trilogie. Dokázala se vyvarovat většiny populárních klišé v „young adult“ a nezbývá než doufat, že se Rothová do svého světa vrátí i jinak, než povídkami doplňujícími příběh Čtyřkovým úhlem pohledu. Je obtížné říct, zda v sobě skrývá větší potenciál autorka, nebo její pracně vybudované univerzum.

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Veronica Rothová
EAN: 9788074474057