Emmi Itäranta je spisovatelka narozená ve Finsku v jeho třetím největším městě Tampere. Vystudovala na Tamperské univerzitě obor Divadlo a poté na Kentské univerzitě obor Tvůrčí psaní. Právě v Kentu začala psát svůj debutový román Strážkyně pramene, za který získala ve Finsku dvě významná ocenění pro začínající autory a vyhrála v soutěži sci-fi a fantasy literatury u nakladatelství Teos. Knihu napsala autorka ve dvou jazycích – finštině a angličtině a v současné době je odkoupeno čtrnáct práv pro překlad do dalších jazyků. Autorka vystřídala hned několik zaměstnání – byla novinářka, divadelní kritička, dramaturgyně a scénáristka. Nyní žije v anglickém Canterbury, kde vyučuje na Kentské univerzitě a současně píše svou druhou knihu.

„V temnotách země, kde naslouchají jen kameny,
proudí voda stále stejným tempem,
nezpomaluje ani nezrychluje.
Z trubek ukáplo do měchu jen pár kapek, sotva lžíce.
Vím, co to znamená.“

Svět trpí po velké katastrofě minulé lidské populace nedostatkem pitné vody a její zdroje jsou pod vojenskou nadvládou. Příděly pro obyvatele jsou čím dál menší a zatajování jakéhokoliv vodního zdroje se přísně trestá. V tomto světě se Noria Kaitiová připravuje na svou budoucí profesi – stejně jako její otec se chce stát uznávanou čajovou mistryní. Avšak přijetí této role v sobě nese závazek ochrany velkého tajemství… Čajový mistr je totiž také strážcem tajného pramene, o který musí pečovat, hlídat jeho hladinu a především jej udržet v bezpečí od povědomí ostatních lidí. A to za jakoukoliv cenu. Když se Noria dostane do situace, kdy má před sebou volbu mezi udržením tajemství a pomocí své nejlepší kamarádce Sanje, neváhá. Avšak když se jednou tajemství prozradí, už jen málo chybí k tomu, aby bylo nakonec odhaleno…

strazkyneprameneStrážkyně pramene od finské autorky Emmi Itäranty je jeden z mála literárních skvostů, na které narazím v novodobé literatuře. Autorka používá bohatý jazyk a krásná slovní spojení, které dodávají psanému textu nádech opravdového života. Atmosféra při čtení vás naprosto vtáhne, budete si připadat jako němý pozorovatel vzdáleného života. Budete proplouvat příběhem, jako voda protéká naším tělem.

Voda je hlavním tématem této poetické dystopie, prostupuje její každou kapitolou, cítíte ji na každé stránce. Život protagonistů je totiž s ní naprosto propojen – voda jim dává život, ale zároveň ho může lehce i vzít.

Kniha je úžasným příkladem, že i na malé ploše se dá vytvořit něco velkého. Ačkoliv je totiž příběh vyprávěn jen v prostředí jedné vesnice, neubírá mu to vůbec na kvalitě. Spíše naopak, Strážkyně pramene tím dostává komornější atmosféru, která je i přes vážné téma poklidně čtenářům předložena, ale naprosto vás pohltí svou obsáhlostí a propracovaností.

Pojem poetická dystopie mi až doposud nebyl známý, proto pro mě bylo velmi přínosné se pustit do objevení ukázky jeho obsahu. Po dočtení knihy jsem přesvědčena, že tato specifikace žánru dystopie se mi velice líbí a upřímně doufám, že se objeví více takových knih v našich knihkupectvích. Věřím, že si mezi čtenáři najde své příznivce, protože já už jsem nyní jedním z nich.

Vydal: Plus; 2014
Autorka: Emmi Itäranta
EAN: 9788025902585