Mike Ashley je anglický spisovatel, editor, sběratel a znalec anglosaské magazínové fantastiky, sci-fi a tajemna. Tomuto žánru se dlouhodobě věnuje v sérii Mammoth Book, která je antologií krátkých povídek. Stal se vítězem „Edgar Awards“ za The Mammoth Encyclopedia of Modern Crime Fiction a podílel se také na mnoha referenčních pracích, kde byl redaktorem, například The Encyclopedia of Fantasy. V současné době žije v anglickém městě Chatham.

„Má ženský element skutečně blíž ke všemu tajemnému
a nadpřirozenému než mužský?“

Kniha Svědkyně temnot je antologií jedenácti viktoriánských autorek strašidelných příběhů:

1.      Emily Brönteová: Palác smrti
2.      Elizabeth Gaskellová: Co vyprávěla stará chůva
3.      Mary E. Braddonová: Stín v temném koutě
4.      Charlotte Riddellová: Statek pod ořešáky
5.      Mary E. Pennová: Nájemnice chaty pod cedry
6.      Louisa Baldwinová: Případ sira Nigela Ptterburna
7.      Mary E. Wilkinsová Freemanová: Luella Millerová
8.      Violet Quirková: Tři polibky
9.      Edith Nesbitová: Třetí elixír
10.    George Eliot(ová): Zdvižený závoj
11.    Elizabeth Stutová Phelpsová: Přízrak

svedkynetemnotÚvodní povídka Palác temnot od Emily Brönteové je jakýmsi prologem této antologie, která skvělým způsobem otevírá samotný žánr fantastiky, sci-fi a tajemna z pohledu ženských autorek tehdejší doby. Čím vhodnějším začít, než je téma o všudypřítomné smrti? Tato skoro zapomenutá povídka je velmi působivou ukázkou tehdejšího vnímání doby a zároveň navnadí k dalšímu čtení, které jen málokterý čtenář přejde bez drobného strachu ve svém srdci.

Mike Ashley je opravdu znalec ve svém oboru. Podařilo se mu nasbírat a seskupit dohromady povídky, které jsou velmi různorodé – nenajdete zde tudíž jen běžné „duchařiny“, ale také příběhy o nesmrtelnosti a dokonce i nejrůznějších tajemných úmrtích. Nudit se tedy určitě nebudete!

Každá z povídek je uvedena nádhernou ilustrací od Milana Malíka a ukončena krátkým přehledem života autorky, což je skvělý doplněk k samotnému příběhu. A můžete mi věřit, že někdy je opravdu poučný. Možná vám to stejně jako mně dodá širší náhled na děj, protagonisty, ale také prostředí příběhů.

Povídky jsou jakýmsi ukazatelem tehdejší doby – ženy jako spisovatelky nebyly příliš žádané, a proto se mnohdy publikum dočkalo vydání jejich děl pouze v magazínech nebo pod mužským pseudonymem. Mnoho z autorek ve svých příbězích tento fakt nenápadně, a možná také nevědomky, projevilo. Z příběhů lze vycítit všudypřítomnou melancholii, úzkost, napětí, ale také bezcílnost života… Nebo možná strach z budoucí a nevyhnutelné smrti? Vnímavý čtenář zde najde také známky určité touhy po jakékoliv ženské nadvládě nad muži, nutkání ukázat jejich slabosti a své triumfy nad nimi. Každý si jistě najde ten svůj pravý pocit, který mu během čtení vyvstane v mysli. Ve mně kniha vzbuzovala značně melancholickou náladu, která se mi promítla dokonce do snů. Proto vás musím předem varovat… Kniha není odpočinkovým čtením, ale zato je opravdu velmi kvalitním kouskem, který by se – v případě oblíbenosti daného žánru – do vaší knihovničky určitě měl zařadit.

Vydal: Plus; 2014
Autorka: Mike Ashley
EAN: 9788025902752