Victoria Schwab je mladá začínající spisovatelka žánru Young Adult, která se dostala do povědomí čtenářů v roce 2011 se svou knihou pro mládež s názvem The Near Witch. O dva roky později vydala první díl své nové série Archiv a v letošním roce se čtenáři dočkali druhého dílu s názvem The Unboud. Autorka v současnosti pracuje na několika dalších knihách a u toho posedává v koutech kaváren, kde vymýšlí své nové příběhy. A co dělá, když zrovna nepíše? Prozradila na sebe, že peče například cookies nebo se dívá na CNN.

Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová je Správce. Od doby, co umřel její malý bráška Ben, se na svou neobvyklou práci upnula, a ta se stala jejím životem. Její povinností je od dvanácti let navracet uniklé Historie z Úžin zpět do Archivu. Ale co je to vlastně Archiv? Představte si to něco jako obrovskou knihovnu, kde jsou přehledně vyrovnaná mrtvá těla – Historie – nesoucí v sobě svůj příběh, jistou sérií vzpomínek, kterou si však může prohlédnout jen Knihovník. Již nejsou živé, nemohou se navrátit do původní lidské formy, jsou to jen schránky plné informací. Občas se však může stát, že se probudí a uniknou do Úžin, světa oddělujícího Vnějšek a Archiv. A Mackenzie má za úkol tyto uprchlíky vrátit tam, kam patří. Když se Mackenzie s rodinou přestěhují do bývalého hotelu Coronado s bohatou historií, začíná Mackenzie odhalovat díky své zvídavosti to, co mělo zůstat z jeho minulosti už navždy skryto… A když se jí do cesty připlete další Správce, sympatický mladík Wess, její život začne být opět o něco smysluplnější. Je vůbec ještě někdy možné, aby se vyrovnala se ztrátou Bena? A podaří se Mackenzie zjistit pravdu o hluboko ukrytém tajemství jejího nového domova?

archivMáte náladu na něco neokoukaného? Zkuste Archiv, protože ten vám to určitě nabídne. Je to první kniha svého druhu, na kterou jsem narazila. Příběh Victorie Schwab je originální a zaujme určitě každého milovníka knih. Koho by napadlo udělat ze zemřelých lidí „knihy“ zasunuté v poličkách knihovny? A co víc, styl, kterým je vše napsané, je přístupný pro více věkových kategorií – věřím, že zaujme jak mladší čtenáře, tak také dospívající, ale zajisté se najdou i mezi dospělými a seniory takoví, kterým se příběh Archivu zalíbí. Protagonisti jsou totiž na svůj věk myšlenkově velmi vyzrálí a celkově velice sympatičtí, avšak zároveň i snadno pochopitelní. Nemusíte se tudíž bát nějakých těžkých filozofických úvah z jejich monologů či dialogů, jsou totiž relativně obyčejní a jejich životy jsou podobné těm našim. Když ovšem přehlédnete ten fakt, že mají docela neobvyklé zaměstnání…

Příběh je prokládám krátkými „flashbacky“, ve kterých se Mackenzie vrací jak do své vlastní minulosti, kde je jak zaučována dědečkem do role Správce, tak také do minulosti jiných lidí. Stačí jí totiž malý, dobře směřovaný dotek, a je schopna odhalit příběh jakékoliv věci, ve které je vzpomínka uchována. Zdá se vám to úžasné? Určitě by bylo, kdyby to však mohla hlavní postava vědomě ovládat. Chvíli vám možná bude trvat, než si na tento systém zvyknete, ale jakmile jej pochopíte, budete si čtení naprosto užívat.

Zápletka naplňující první díl série Archiv je velmi zajímavá a její vyústění možná pro mnohé ze čtenářů i neočekávané. Co na nás čeká v druhém díle s názvem The Unbound?

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Victoria Schwab