Trilogie Kouř je spinoffem upírské detektivní série Krevní pouta, ve kterém chybí detektiv Vicky Nelsonová, z oblíbeného upířího králova levobočka Henryho Fitzroye je pouze vedlejší postava, za to jí velmi zdatně kraluje Tony Foster, mladík, kterého Vicky vytáhla z ulice, a který strávil nějaký čas jako Henryho krmivo a společnost. Zatímco první díl Kouř a stíny byl svým způsobem výstřední, díky čarodějům bránícím mimozemské invazi, duchařský druhý díl Kouř a zrcadla je naopak tak tradiční, až si říkáte, proč vůbec znovu používat takhle klišoidní rámec. Proč? Možná proto, že dobrou duchařinou, ve které vládne strašidelný dům, nemůžete nic zkazit.

Vypadalo to na další obyčejný den v životě asistenta produkce Tonyho Fostera. Vzpomínky na Pána stínů se zdály být úspěšně vymazány z paměti všech členů štábu, kteří s ním přišli do styku, a natáčení seriálu pokračovalo aniž by někdo tušil, že Tony zachránil svět. Mladý produkční asistent sice trávil volný čas zdokonalováním jediného kouzla, které se stačil od odchodu čarodějky Arry do jiné dimenze naučit, ale teleportace svačiny se nezdála nijak závratnou životní změnou. Jenže Tonyho den se trošku změnil v okamžiku, kdy si uvědomil, že v domě, ve kterém došlo k několika tragickým událostem, potkává duchy. Přesto se těšil na plánovaný večer v divadle ve společnosti Henryho. Takovou maličkostí jako jsou duchové se mladík s jeho zkušenostmi přeci nenechá vyvést z míry. Naneštěstí s příchodem večera nastala v jeho plánech nedobrovolná změna. Dům ho s dalšími členy štábu uvěznil a rozhodl se vyprovokovat je k nějaké té vraždě či sebevraždě ještě před úsvitem. Jak si mladý čaroděj v zácviku poradí s takovou situací?

zrcadlaKaždopádně autorka Tanya Huffová si se situací poradila více než zdařile a definitivně se jí podařilo proměnit Tonyho v nejsympatičtější charakter obou sérií. Mladík, který prostě vždy udělá, co musí, ale to neznamená, že to musí dělat s požitkem, je velmi osvěžující. Navíc autorka skvěle vystavěla atmosféru, takže se dům stal opravdu strašidelným,  a zároveň se jí podařilo výborně si vyhrát s postavami, ať s těmi, které zná čtenář již z předchozího dílu, nebo s těmi novými, průsvitnými. A samozřejmě v čele veškeré zábavy stojí Tony se svými problémy s láskou (jako gay to nemá snadné), sklony k hrdinství a silným pudem sebezáchovy.

Tanya nemá problém udržet čtenářovu pozornost dlouho do noci a zaplnit strašidelný dům a v něm oba tábory, lidský i mrtvý, originálními nápady a řešeními. Postavy si vyměňují břitké dialogy a potýkají se s hysterií i snahou o udržení zdravého rozumu, což nemusí být vždy snadné, protože autorka nešetří zvraty, které musí řešit. Což je samozřejmě jen dobře, protože to je nejlepší cesta k pobavení čtenáře.

Jedinou méně věrohodnou záležitostí knihy jsou dcery Tonyho šéfa. Obě dívky se chovají tak spratkovsky a povýšeně, až si chvílemi můžete připadat jako v nepovedené americké komedii ve stylu Sám doma.

Kouř a zrcadla je velmi vydařená odpočinková moderní fantasy s prvky hororu, která dokáže vyvolat mrazení v zádech, ale skutečný děs odvrací za pomoci svérázného přístupu hlavního hrdiny.

Komentáře

komentářů

About The Author

Již dvě dekády let jsem vášnivá čtenářka fantastiky. Setkala jsem se snad se všemi subžánry a v každém jsem si našla knihu hodnou přízně. Mezi oblíbené autory řadím C. Barkera, R. A. Heinleina, A. C. Clarka, D. Simmonse, A. McCaffrey, P. Bretta, R. Zelaznyho, F. Herberta, J. Nowak, L. Hamiltonovou... Vlastní literární tvorbě se intenzivněji věnuji zhruba od začátku roku 2010. KatyRZ@mfantasy.cz