Máte zájem si přečíst něco docela nového a neokoukaného? A k tomu ještě navíc zábavného? V tom případě je Etiketa & Špionáž právě pro vás. Samotný název může mnohé zmást, avšak pod skvostnou obálkou se skrývá skvěle promyšlený, humorný a zároveň mírně potrhlý příběh, který možná právě i vás svou milou rozpustilostí okouzlí. Mě tedy rozhodně ano!

gailGail Carriger je pseudonym úspěšné americké autorky jménem Tofa Borregaard, která se proslavila ve světě svou knižní sérií Parasol Protectorate. Je to vystudovaná archeoložka a spisovatelka žánru steampunkové fikce, jejíž knihy byly pro svou popularitu přeloženy hned do několika jazyků. V letošním roce vyšel také u nás první díl její nové série Trochu jiný penzionát s názvem Etiketa & Špionáž. Jeho příběh je situován právě do světa Parasol Protectorate, avšak o celých dvacet pět let dříve. V současnosti autorka pracuje na třetí ze čtyř plánovaných knih této série.

etiketa1Čtrnáctiletá Sofronie A. Temminicková je donucena pro své nevhodné chování nastoupit do Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek. Po sbalení několika mála věcí je odvedena mademoiselle Geraldinou do kočáru, kde se díky další nové studentce – Dimity A. Plumleigh-Teignmottové dozvídá několik překvapivých informací o samotném penzionátu. Neučí se zde totiž pouhá etiketa, ale také mnohé špionážní a vraždící techniky, které těmto mladým dámám pomohou získat to, o co mají zájem. Po cestě je jejich kočár přepaden Vzducholapkami, zločinnými vzdušnými piráty, které Sofronie považovala za pouhý mýtus. Co teď budou dělat? Ukáže se, že mademoiselle Geraldina je ve skutečnosti jen převlečená starší studentka, která měla v bezpečí dopravit nové žačky do penzionátu, avšak při nečekaných okolnostech zpanikařila. Díky důvtipu Sofronie všichni přítomní ve zdraví uniknou. Ale tím vše teprve začíná. Nakonec se pobyt ve zdejším penzionátu nezdá být tak nudným, jak se zprvu Sofronie domnívala, nemyslíte?

Postavy jsou sympatické a velmi rozmanité. Setkáme se zde s osobami nejrůznějších společenských vrstev i povahových rysů. Věřím, že nikdo ze čtenářů nebude mít problém zvolit si mezi protagonisty svého oblíbence. Avšak najde se snad někdo, kdo by si nezamiloval malé mechanické zvířátko Mašinchlupa? Podle mě určitě ne.

Příběh Etikety & Špionáže je kombinací světa plesů, krásných nadýchaných šatů a přísné společenské etikety, se světem plných špionáže, detektivních prvků, ale také několika mýtických postav. Zdá se vám toho moc najednou? Vůbec se nebojte. Gail Carriger se podařilo sepsat velice zdařilou knihu pro mladé dospívající dámy, u které se zajisté nebudete nudit. Kdo by to také při všech těch zajímavých událostech v příběhu stíhal?

Kniha je plná zvratů, nečekaných situací, ale zároveň i velmi poučných a vtipných rad pro každou z nás. Koho by kupříkladu nezajímalo, jak se dá ještě účelněji využít deštník nebo spona do vlasů?

Podaří se Sofronii a jejím kamarádkám vyřešit případ ukradeného prototypu? A co na nás čeká v dalším pokračování s názvem Curtsies & Conspiracies?

Vydal: CooBoo; 2014