Suzanne Collins je úspěšná americká spisovatelka, která se poprvé dostala do povědomí čtenářů svou pětidílnou fantasy/dobrodružnou sérií pro děti a mládež s názvem Underland Chronicles. Po tomto úspěšném spisovatelském debutu se autorka pustila do psaní knih pro starší čtenáře a v roce 2008 vyšel první díl její trilogie Hunger Games s názvem Aréna smrti, ze kterého se stal během krátké doby světový bestseller. O rok později vyšel druhý díl s názvem Vražedná pomsta a v roce 2010 se čtenáři dočkali závěrečného dílu s názvem Síla vzdoru.

Kdo je oblíbený, má vliv.
Kdo má vliv, má moc.
Kdo má moc, může spoustu věcí změnit.
Nebo ne?

vrazednapomstaPro obyvatele Panemu nastal historický okamžik. Poprvé v dějinách mají Hladové hry dva vítěze – Katniss a Peetu, zamilovaný pár z Dvanáctého kraje. Zoufalý a vzdorovitý trik s jedovatými bobulemi pomohl oběma v přežití až do samého konce her, ale zároveň je odsoudil k doživotnímu strachu z pomsty Kapitolu. Jejich tragická romance během 74. ročníku her probudila v lidech nevídanou reakci – ohromnou vlnu solidarity a také jisté nevole proti současnému systému. Vzbudil snad v lidech tento na první pohled nepatrný vzdor počátek něčeho, čemu nemůže ani Kapitol zabránit? Oba vítězové se vracejí do Dvanáctého kraje, aby zde strávili v poklidu své budoucí životy. Avšak pomsta za jejich zoufalý čin přijde až příliš brzy. K tomu všemu se blíží třetí ročník Čtvrtoher, speciálních Hladových her, ve kterých může vše probíhat úplně jinak… Podaří se Katniss znova ochránit sebe samu i své milované?

Suzanne Collins se opět velmi zdařile podařilo vykreslit mocenské postupy ve vyšších politických sférách. Nastínila nám, jak vypadá politika před možným zhroucením vedoucího režimu – zoufalé kroky vůdců, které vedou ještě k většímu vzdoru ze strany utlačovaných. Říkáte tomu očekávaný postup? Možná. Avšak s nejistým výsledkem, ať se jedná o kteroukoliv stranu.

Co se týká zmíněných třetích Čtvrtoher, popis jejich průběhu považuji za zbytečný, ačkoliv velmi kvalitně sepsaný. Autorka nám předložila velmi zdařile vypracovaný plán nové arény, který byl promyšlen do toho nejmenšího detailu – kdo by kdy čekal od tvůrců tak kreativní motiv? Jako zvědavého čtenáře by mě sice více zajímalo, jak vypadá svět v tom okamžiku na vnější straně arény, ale děj samotné Vražedné pomsty tento úsek nijak nenarušuje. Avšak nutno také říct, že jí také nic podstatného nepřidává.

Velmi kladně musím ohodnotit psychologii postav. Reakce protagonistů na četné šokující události byly tak reálné, až jsem místy zapomínala napětím dýchat. Prožívala jsem s nimi jejich osudy a naivně doufala v budoucí bezproblémový život. Ale lze to v jejich situaci vůbec očekávat?

Katniss a Peeta nyní pochopili, že již není cesty zpět. Jejich činy, ať už vědomé, nebo ne, vzbudily v lidech nečekanou odezvu, která může ovlivnit celý dosavadní svět. Podaří se našim protagonistům v Síle vzdoru dosáhnout jejich vysněných tužeb?

Vydal: Fragment; 2012
Autorka: Suzanne Collins
EAN: 9788025311103