Meagan Spooner je mladá americká spisovatelka, která se proslavila v roce 2012 svou prvotinou s názvem Ptačí zpěv. Je to první díl z dystopické trilogie Skylark, na který o rok později navázala druhou knihu s názvem Z podsvětí. V letošním roce vydala závěrečný díl nesoucí název Lark Ascending. Spooner v dětství s rodiči procestovala celý svět a nyní se na nějakou dobu usídlila v Severní Virginii – avšak na jak dlouho? To je otázka, na kterou si neumí ani ona odpovědět. Sama totiž přiznává, že ji to stále táhne poznávat nové země. Mimo cestování miluje také čtení, psaní, svou kočku a hraní na kytaru.

Vítejte v našem městě! I nyní, několik desítek let po zničující válce, jsme naživu díky všem poslušným občanům, kteří při procesu zvaném Kouzlobraní dobrovolně darují svou magickou energii pro potřeby města. To se s jejich pomocí stará o funkčnost silné magické zdi zajišťující obranu proti netvorům a samotným životem za ní. Proč? Protože tam venku není možné přežít. To přece všichni víme! Jedním z nejváženějších občanů jsou ve městě Architekti a Linda by jím také jednou chtěla být. Avšak je pouze šestnáctiletou dívkou, která ještě nesplnila ani svou občanskou povinnost a nebyla vybrána pro Kouzlobraní, kde by jí odebrali její energii a přiřadili budoucí povolání. Hrozná ostuda v jejím věku! Otázka však zní, vyberou ji tento rok? Při tajném vplížení do školy Linda zjistí, že vyvolenými jsou opět jiné děti. Při pozdějším slavnostním výběru se však stane něco neočekávaného… Pro letošní rok je do Kouzlobraní zvolena pouze ona. Co to pro ni znamená?

Každý čtenář po chvilce pochopí, že autorka má nadání pro psaní. Její styl dokáže vtáhnout bez menších problémů do děje a tím nám umožní lépe prožívat příběh Ptačího zpěvu společně s hlavními postavami.

ptacizpevUžité popisné pasáže okolního prostředí jsou totiž velmi barvité, což nám (snílkům) pomáhá vytvořit si ucelenější představu jejího dystopického světa. A co víc – v souvětích užívá pěkná slovní spojení, která leckterého milovníka krásna uvede do potěšeného úsměvu.

Za slabší stránku však považuji pravděpodobně neúmyslnou inspiraci Meagan Spooner v několika knihách různých autorů. Objevuje se zde podobná typologie postav, ale také občasné prvky z jiných děl podobného žánru. Avšak naštěstí je to docela nenápadně zakomponováno do vlastního příběhu autorky, proto si myslím, že tato maličkost nebude větším problémem.

Je veliká škoda, že jsem nemohla říct více k samotnému ději, ale pokud máte rádi oddychovou četbu, mohu jedině doporučit. Ptačí zpěv je pro své zdařilé zpracování vhodný pro všechny lidi, co si chtějí u čtení především odpočinout a prožít příjemnou procházku po dalším povedeném dystopickém světě. A to stojí za to vyzkoušet, nemyslíte?

Jak se bude život Lindy vyvíjet po tom, co o sobě zjistila? To se dozvíme již za pár týdnů v překladu druhého dílu trilogie Skylark s názvem V podsvětí.

Vydal: CooBoo; 2014
Autorka: Meagan Spooner