Suzanne Collins je úspěšná americká spisovatelka, která se poprvé dostala do povědomí čtenářů svou pětidílnou fantasy/dobrodružnou sérií pro děti a mládež s názvem Underland Chronicles. Po tomto úspěšném spisovatelském debutu se autorka pustila do psaní knih pro starší čtenáře a v roce 2008 vyšel první díl její trilogie Hunger Games s názvem Aréna smrti, ze kterého se stal během krátké doby světový bestseller. Při vymýšlení jeho příběhu se Collins inspirovala řeckým mýtem o Theseovi a Minotaurovi, zbytečnými reality show v televizi a mimo jiné také válečnými zkušenostmi svého otce, který jí pomohl lépe porozumět následkům války. O rok později vyšel druhý díl s názvem Vražedná pomsta a v roce 2010 se čtenáři dočkali závěrečného dílu s názvem Síla vzdoru. První dvě knihy byly již úspěšně uvedeny také v kinech ve skvělých filmových adaptacích Garyho Rosse a Francise Lawrence. V hlavní roli Katniss se zde objevila Jennifer Lawrence.

arenasmrtiHladové hry. Hry, při nichž se v zemi Panem z každého z dvanácti krajů umístěných kolem Kapitolu vyberou dva Splátci – jedna dívka a jeden chlapec. Všichni zvolení pak proti sobě bojují na život a na smrt v uměle vytvořené aréně, kde se vítězem může stát jen jeden z nich. A proč? Je to tradice, pomocí které si mají lidé připomenout vyhlazení vzbouřeného třináctého kraje, a s tím i to, co se stane, když se kdokoliv postaví Kapitolu. Když se šestnáctiletá Katniss Everdeenová obětuje a navrhne se při Sklizni jako dobrovolný Splátce místo své malé sestřičky, tak vůbec netuší, do jakého koloběhu událostí se svým hrdinným činem připlete. Společně s ní se do arény totiž dostává také syn pekaře – Peeta Mellark, který jí kdysi zachránil život. Jak jej nyní může nemilosrdně zabít? Ještě před vstupem do arény se k tomu všemu v přímém přenosu Peeta přiznává k citům, které ke Katniss chová. Co v tomto případě tragické romance dělat? Přežít může jen jeden.

Po prvních stránkách zajisté nabudete dojmu, že jste se ocitli ve středověku, kde lidé každodenně bojovali o přežití vlastními silami. Avšak následně se ukáže, že pravda je úplně jinde. Šok? Zajisté ano. Jedná se totiž o postapokalyptický svět, jehož příběh se odehrává v Panemu – troskách Severní Ameriky, kde dvanáct krajů živoří na úkor blahobytu vítěze Temných dnů, zářivého města Kapitolu. Když se před sedmdesáti čtyřmi lety vzbouřil Třináctý kraj a dožadoval se svých práv, byl nemilosrdně vyhlazen. Jako varování se od té doby konají každoročně Hladové hry, které mají ostatním připomenout, že jakýkoliv odpor je marný. Cítíte zde diktaturu? Obávám se, že váš dojem je správný.

Autorka se v Aréně smrti ohlížela hned na několik aspektů lidského bytí – sebezáchovný pud přežití, lidskou naivitu, ale také všudypřítomnou pasivitu. Kdo by se však divil po zažitém teroru? Charaktery postav jsou zde velice dobře sepsané. Věřte, že se sžijete s protagonisty a ani nebudete vědět, kdy k tomu došlo. K tomu všemu je zde podle mě velmi realisticky popsána atmosféra, která vypukne mezi lidmi po válce – strach, chudoba, hlad, nejistota. Zoufalství lidí na vás doléhá ze všech stran. Obavy rodičů, že neuživí své děti, a co hůř – že ty starší dvanácti let budou vybrány ve slosování a stanou se Splátcem pro jejich kraj na další rok. Jak mohou proti tomuto nastolenému režimu bojovat? A lze to vůbec?

Suzanne Collins nás však neochudila ani o četné politické manipulace, ve kterých dokázala docela přesně vystihnout politiku dnešní doby – pokud chcete vyhrát, musíte bojovat, předstírat a hlavně zalíbit se publiku, protože právě ono je základ pro vaše přežití.

Ještě dlouho poté, co jsem knihu dočetla, jsem byla nucena uvažovat o každém malém detailu. Příběh na mě svou výpravou silně zapůsobil. Byl čtivý, bez jakékoliv zbytečné pasáže. Místy ve mně vzbuzoval silnou skleslost a emoční vyčerpanost. Autorka mě nevědomky donutila děj rozebírat stále dokola a hledat nějakou logiku v popsaném lidském chování. Avšak tu jsem doposud nenalezla. Lidé jsou totiž vskutku nepředvídatelní…

Vydal: Fragment; 2012
Autorka: Suzanne Collins
EAN: 9788025310120