V listopadu letošního roku byl vydán druhý díl trilogie Prašná zem s názvem Pustina. Jeho autorkou je britská spisovatelka s kanadskou národností Moira Young. Young vystřídala během života hned několik profesí – byla herečkou, operní pěvkyní, ale i tanečnicí. Kromě toho má však ve velké oblibě také čtení a především psaní, díky kterému se nyní čtenářům dystopií dostala do rukou její skvělá prvotina. V příštím roce se můžeme těšit na závěrečný díl s názvem Planoucí hvězda.

Saba se vydává se svými sourozenci Lughem a Emmi, hluchým chlapcem Tommem a Sokolnicí Maev k Velké vodě ležící na západě. Do místa údajné hojnosti a blahobytu, do místa, kde se má setkat se svou láskou, Jackem. Všichni doufali, že po vysvobození Lugha ze spárů Tontonů se vše vrátí do původního stavu a společně budou moci žít klidný a spokojený život. Avšak při cestě přes Pustinu se jejich iluze rychle rozpadla. Události minulých měsíců všechny nenávratně změnili. Už nikdy nebude nic jako dřív. Když se Saba posléze dozví, že se Jack údajně přidal k Tontonům a pomohl s vraždou přátel, nemůže tomu uvěřit. Je Jack tím, za kterého se celou dobu vydával? Na popud svého srdce se jej vydává hledat do Nového Edenu a její nebezpečná cesta pokračuje. Podaří se jí nakonec dosáhnout vysněného cíle a zjistit pravdu o sobě samé?

pustina2Kdybych řekla, že mě děj Pustiny překvapil, nedosahovalo by to toho pocitu, který jsem při určitých částech vnímala. Bylo to totiž mnohem intenzivnější. Nebojím se přiznat, že jsem doslova četla se zatajeným dechem a v duchu si říkala: Cože? Jak je to možné? To nemůže být pravda! Moiře Young se zdárně podařilo dějem překvapit a vzbudit v čtenáři nutnost číst dál bez delšího zastavení.

Autorce se povedlo sepsat velmi realistický příběh dospívající dívky, která je značně impulzivní a plná nevyřešených problémů ve svém nitru, jež se nyní derou na povrch. Kdo by se však Sabě divil po tom všem, co za svůj krátký život prožila? Propracovanost postav však není vidět jen na hlavní hrdince, ale také na ostatních protagonistech. Ti mají svou jasně danou úlohu, a ačkoliv se jejich život neřeší tak usilovně jako u Saby, v průběhu děje se dozvídáme spoustu nenápadných poznatků, které dle mého názoru budou sloužit k rozuzlení tajemství, které v sobě postavy nesou.

V popisných pasážích dystopických prvků Země po Padlých, které nám Moira Young ve svých knihách předkládá, lze vidět jistý osobní názor autorky na dnešní uspěchanou a nezdravou dobu, která ničí nejenom přírodu, ale také celé lidstvo. Objevuje se zde velmi kritický postoj k životu současné lidské společnosti a jejího chodu. Young se nás prostřednictvím svého díla pokusila nenápadně vést k zamyšlení. Záleží jen na nás, co si z jejího díla odneseme.

V příštím roce nás čeká vydání závěrečného dílu série Prašná zem s názvem Planoucí hvězda, který bude zároveň jejím posledním. Sabu čekají těžká rozhodnutí. Povede se jí navrátit rodině i světu řád?

.

Vydal: CooBoo; 2013