Pátá kniha z dosud šestidílné série Noční lovci vypráví příběh Cat Crawfieldové a jejího upírského manžela Bonese. Ve světě nemrtvých si někdejší poloviční upírka vysloužila přezdívku Zrzavá smrtka, protože za sebou nechává krvavou stopu už od šestnácti let. Cat byla vychována tak, aby nenáviděla upíry, ale to se změnilo ve chvíli, kdy potkala Bonese a zamilovala se.

Timmie: „Jestli umíš doopravdy číst myšlenky a jestli knihy o upírech mluví pravdu, tak by mě ještě zajímalo…“
„Zkus se mě zeptat, jestli se na slunci třpytím, a takovou ti fláknu, že bude po tobě,“ ustřihl ho Bones. (str. 57)

V Ohiu, Catině domovském městě, záhadně mizí upíři, a tak se s Bonesem snaží přijít na to, kdo za tím stojí. Ghúlský fanatik Apollyon o Cat rozhlašuje, že se chce stát jakousi upírskou obdobou Stalina. Přeměnou mu sice vzala vítr z plachet, jenže za necelý rok stihla odrovnat jednoho Mistra upíra pomocí pyrokineze a tucet dalších zmrzačit telekinezí. Její schopnosti jsou dostatečným důvodem, proč se jí spousta lidí bojí. Apollyon se snaží rozpoutat válku nadpřirozeného světa a jediná věc, která by ji mohla zastavit, je Cat – tedy její mrtvola. A s něčím takovým se ona ani Bones nehodlají smířit.

Před záhrobímCat se těžko vyrovnává s tím, že její strýček Don umírá, a z matky je nový rekrut v jejím starém týmu. Ačkoliv se mezi nemrtvými pohybuje roky, teprve teď začíná pronikat hlouběji do jejich pravidel a mentality. Stále si zvyká na své vylepšené smysly a příležitostné schopnosti, které se mění podle toho, čí krev zrovna pije. Domnívala se, že změnou z křížence v upíra přestane vybočovat z normálu, ale ona se probudila se dvěma vlastnostmi, jež v dějinách upírů nemají obdoby: občas jí bije srdce a dychtí po krvi nemrtvých.

.

Příběh je vyprávěn v první osobě z pohledu Cat a ubíhá svižným tempem. Trochu mi vadí změny některých názvů, takže zvláštní oddělení Národní bezpečnosti je nyní Homeland Security, ale jinak jsem s překladem spokojená. Čtenář si užije spoustu žhavých i zábavných okamžiků. Mezi Cat a Bonesem to jiskří, ale kromě romantických vyznání a sexu si užívají hlavně akce, protože v jednom kuse čelí nepřátelům. Jeaniene Frost moc hezky popisuje pocity, reakce a gesta protagonistů. Vysvětluje pravidla boje, průběh vyšetřování, jak funguje upíří ovládání mysli nebo stravovací zvyky ghúlů. Nadpřirozená komunita tvoří zhruba pět procent světové populace. Upíři však pečlivě chrání tajemství své rasy, a tak o jejich existenci běžní občané netuší.

Propracovaný charakter postav a spousta změn v jejich životech zaručuje, že se čtenář nebude ani chvilku nudit. Do popředí se kromě upírů a ghúlů dostávají duchové, kteří sice mají omezené možnosti, ale také potenciál. Na scénu se vrací mocná ghúlí královna Marie Laveau, která udělá cokoliv, aby zabránila vypuknutí občanské války. Sympatický Vlad Tepeš příjemně zpestřuje děj, a pobaví i ve chvíli, kdy se z něj někdo krmí: „Já vím, jsem chutný. Ňam… ňam.“ Autorka do děje bravurně zakomponovala příběh Johanky z Arku. Její osud nezměnila, jen z ní udělala poloviční upírku a doplnila pár informací.

Pátý díl Nočních lovců nese název Před záhrobím a navazuje na romány První rudá kapka a Věčný polibek temnot. Autorka sice stručně připomíná předchozí události a informace o osobách, což se obzvlášť hodí, když na scénu nastupuje Spade s Denise, nebo Mencheres s Kirou, přesto by se čtenář mohl v některých pasážích ztrácet, a právě proto doporučuji před čtením tohoto dílu menší „zastávku“ u spin-offové série Svět nočního lovce.

.

Nakladatel: Fantom Print; 2013
Autor: Frost Jeaniene