V srpnu letošního roku byl také pro české čtenáře vydán první díl trilogie Prašná zem s názvem Krvavá cesta. Jeho autorkou je britská spisovatelka s kanadskou národností Moira Young. Young vystřídala během života hned několik profesí – byla herečkou, operní pěvkyní, ale i tanečnicí. Kromě toho má však ve velké oblibě také čtení a především psaní, díky kterému se nyní čtenářům dystopií dostala do rukou její skvělá prvotina. V listopadu bylo vydáno její pokračování s názvem Pustina a v příštím roce se můžeme těšit na závěrečný díl s názvem Raging Star.

Saba je osmnáctiletá dívka, která se narodila při zimním slunovratu do světa po zaniklé civilizaci Padlých. Společně se svým bratrem – dvojčetem Lughem, mladší sestrou Emmi a otcem žije u Stříbrného jezera uprostřed ničeho. Jejich život je zde od smrti matky jednotvárný, smutný a na první pohled docela osamělý. Vše se však změní, když je při jedné z mnoha písečných bouří neznámými muži zabit její otec a zajat milovaný bratr. Saba se vydává po stopě únosců a během své cesty narazí na mnoho neočekávaných nástrah. Když se dozví, že Lugha unesli nebezpeční bojovníci krále, Tontonové, její pátrání se stává čím dál obtížnější. Podaří se jí nalézt bratra a zachovat si přitom svůj vlastní život?

krvavacesta2Už dlouho se mi nestalo, abych po prvních pár stránkách neměla v oblibě hlavní představitelku. Nyní tento okamžik nastal. Avšak jak příběh Saby plynule pokračoval, začala jsem chápat motivy jejího chování a zároveň pozorovat pozitivní změny v povaze. Autorce se podařilo nerušeně provést logickou proměnu osobnosti protagonistky a zároveň vzbudit ve čtenáři silnou empatii vůči všem postavám zapojeným aktivně do příběhu. Velmi oceňuji právě jejich rozmanitost, postav je sice velké množství, ale každá z nich má svou jasně danou úlohu, kterou v ději plní. A co mnoho čtenářů určitě potěší – někdy dokážou svým jednáním docela překvapit.

Autorce se v Krvavé cestě velmi zdařile povedlo zachytit těžký život generace lidí po Padlých, která začala žít ve světě, kde se technologický pokrok posunul o několik desítek let zpět. Putování Saby přes Moře písku (poušť) čtenářům navíc ukázalo, jak je obtížné bojovat nejen s nelítostnou přírodou, ale také s ostatními lidmi, kteří jsou schopni využít každé příležitosti k tomu, aby mohli někomu ublížit.

Po dočtení první části mám pocit, že příběh zde teprve začíná. Moiře Young se povedlo sepsat knihu, která byla napínavá od počátku až do konce, a přitom neříct nic podrobnějšího o svém dystopickém světě. Spousta událostí, se kterými se Saba během jejího putování za Lughem setkala, ukázala na mnoho dalších poznatků, které by potřebovaly nějakým způsobem objasnit. A já věřím, že se toho v následujících knihách dočkáme.

.

Vydal: CooBoo; 2013
Autorka: Moira Young