Alina Bronsky je německá autorka narozená v Rusku, která se do povědomí čtenářů dostala díky své prvotině Scherbenpark, jež se stala během krátké chvíle bestsellerem a byla přeložena hned do několika jazyků. V roce 2013 se českým čtenářům dostává do rukou překlad její knihy pro děti a mládež s názvem Za zrcadlem. Je to první díl stejnojmenné série. V Německu již byl vydán v letošním roce druhý díl s názvem Spiegelriss.

Nevybočujte z normy. Poslouchejte nařízení. Dodržujte pravidla. Protože právě tak to správní Normálové přeci dělají. Juliane Rettemi je patnáctiletá dívka, která navštěvuje desátou třídu elitního lycea pro Normály. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby ovšem nebyla dcerou víly – kouzelného stvoření, které je považováno za hrozbu společnosti a nemá ve světě skoro vůbec žádná práva. Když se jednou Juliane vrátí ze školy, nalezne dům rozházený jako po vloupání a její matka je nezvěstná. Otcem jí je však oznámeno, že ta s největší pravděpodobností jen utekla a zapomněla za sebou zamknout dveře. Toho využili Freakové – odpad společnosti, a vloupali se do domu. Vše však nasvědčuje spíše tomu, že její odchod nebyl tak dobrovolný, jak se Juliane ostatní snaží přesvědčit… A tak začne pátrat na vlastní pěst. Po příchodu do školy se stává tutorem nové spolužačky Ksenie, která na první pohled nevypadá jako typický Normál. Děvčata se postupně stanou nejbližšími přítelkyněmi a společně přichází na další tajemství celé Julianiny rodiny. Zároveň v sobě objevuje něco, co nikdy netušila, že by v ní mohlo dřímat.

zazrcadlemCelá kniha ve mně budila dojem něčeho, co by ještě chtělo trochu dopracovat. Pár pro mě důležitých částí příběhu mi přišlo značně odbytých a celkově nedomyšlených – jako by sama autorka ještě netušila, co chce napsat a jak se budou osudy hlavních postav v budoucnu vyvíjet. Jak se jí v průběhu knihy dařilo poklidně postupovat v ději, na konci mi přišly určité pasáže zbytečně uspěchané. V jedné kapitole jsem se dokonce ztratila a ani po opětovném přečtení nenašla souvislost, která by spojovala uvedené události.

Co se týká jazyka, tak netuším, jestli to je chyba překladatele nebo samotné autorky, avšak byly zde nesourodé tvary. V jedné chvíli se protagonisti vyjadřují přiměřeně na svůj věk, avšak v druhé se posunou (někdy docela nevhodně) na vyjadřování jiné věkové kategorie nebo dokonce jiné skupiny ve společnosti. Co si o tom myslet?

V knize Za zrcadlem je typické, že pokud se jedná o postavy, se kterými se v příběhu setkáme vícekrát, Bronsky užívá jejich jména ve zkrácených tvarech. Hrdinové však nejeví příliš velké prvky originality a jsou pro mě bohužel hodně předvídatelní. Už na počátku knihy jsem totiž díky nim tušila, jakým směrem se bude příběh dále vyvíjet. V knize se najde pár momentů, které mě velmi potěšily, například vysvětlení užitečnosti vílího umění a jeho vzácnosti, avšak většinou jsem byla zklamaná.

Kniha byla i přes vše výše vypsané nedostatky čtivá a neurazí (ale asi ani nenadchne) žádného fanouška fantasy příběhů. Jen se obávám, že svou nedomyšleností může zklamat ty, kteří od ní očekávali více.

Vydal: CooBoo; 2013
Autorka: Alina Bronsky
EAN: 9788074474279