Román Svůdné zlo je prvotinou od americké autorky Wendy Higginsové. V zahraničí už vyšly dva díly Svůdné trilogie a na třetím autorka pracuje. Za sebe doufám, že v nakladatelství CooBoo vyjde Sweet Peril, druhý díl volně přeložený jako Svůdné ohrožení, co nejdříve, abych zjistila víc o Annině poselství.

Šestnáctiletá středoškolačka Anna dokáže vycítit emoce druhých, vidí aury a má zesílené smysly. U jednoho chlapce však vidí namísto aury rudou skvrnu na hrudi. Přitažlivý Kaidan je synem démona smilstva, a proto mu žádné děvče neodolá. Ani Anna není výjimkou, ale momentálně je pro ni nejdůležitější zjistit co nejvíc o svých schopnostech. Dozvídá se, že patří k rase zvané nefilim, potomkům lidí a padlých andělů. Nefilové mají mezi lidmi šířit hřích podle přiřazení jejich otce, jinak přijdou o život. Anna se s otcem, Knížetem závislosti, dosud nesetkala, takže z ní vyrostlo slušné děvče. Jenže někdo takový ve světě démonů dlouho nepřežije…

Autorka bravurně popisuje emoční rozpoložení hrdinky. Anna vše prožívá naplno, poprvé v životě se zajímá o chlapce a cítí fyzickou touhu. Kvůli dědictví po otci ji to táhne k drogám a Kaidana k sexu. Uvědomuje si, že s Kaidanem není úplně v bezpečí, přesto z něj nemá strach (pokud se ji cíleně nesnaží vyděsit). Svým způsobem se příběh podobá Romeovi a Julii, s tím rozdílem, že v tomto případě nepatří hrdinové ke znepřáteleným rodům, ale ke stejné rase, která vztah dvou nefilim zakazuje. Máme tu i náznak milostného trojúhelníku mezi Annou, Kaidanem a Kopem (další nefil), ačkoliv v případě Kaidana se dá hovořit o zástupu, protože chlapec každý den pracuje a svádí dívky na scestí.

svudne-zloPříběh je vyprávěn v první osobě z pohledu Anny. Děj se odehrává v Kalifornii, Georgii a několika dalších státech, jimiž hrdinové projíždí. První díl Svůdné trilogie je plný nebezpečí, nečekaných situací, humoru a romantiky. Wendy Higginsová staví příběh na motivech lásky a náboženství. Prokládá jej úryvky z Bible, ale zaujme především díky netradičnímu pojetí nebe a pekla. Pokouší se čtenáři přiblížit mentalitu a chování démonů, což se jí dle mého názoru povedlo velice dobře, jelikož tyto scény působí dramaticky a ponuře. Srozumitelně vysvětluje andělskou a démonskou hierarchii, fungování schopností, praktiky a zvyky. Upoutá minulost Anina otce od života v nebi až po pád včetně následné práce pro Lucifera.

Wendy Higginsová popisuje okolí stručněji, ale stačí k utvoření představy o daném místě či osobě: „Je to obr s holou hlavou, vypadá trochu jako motorkář z nějakýho gangu.“ Každá postava má specifickou mluvu, ačkoliv u teenagerů převažuje podobný slang, zkrácená slova a legrační zkomoleniny typu „diuně diuná“. Charakter postav propracovala. Čtenář si k hrdinům rychle vytvoří citové pouto nebo averzi. Autorka moc hezky popisuje přátelství Anny a Jaye nebo vztah s nevlastní matkou. Vzájemné poznávání s otcem probíhá v poněkud odlišném duchu, než by čtenář mohl očekávat, jelikož jednou z věcí, jíž se dívka musí naučit, je pití alkoholu.

Na konci knihy se nachází seznam Knížat a jejich poslání včetně jména jejich potomka. V tomto příběhu klišé, že člověk má na jednom rameni anděla a na druhém ďábla, téměř odpovídá skutečnosti. Čtivý a chytlavý fantasy román pro mládež a romanticky laděné publikum jistě zaujme příznivce série Vampýrská akademie, Dnem i nocí, Akademie Evernight, Zavržený, Nadpozemská nebo Duše.

Nakladatel: Albatros Media – CooBoo; 2013
Překlad: Jana Jašová
Obálka: Howard Huang