Marissa Meyer je dvacetišestiletá americká spisovatelka, která se dostala do povědomí čtenářů novelou The Phantom of Linkshire Manor. První díl z její nové čtyřdílné sci-fi/fantasy série Měsíční kroniky s názvem Cinder byl vydán na našem území v první polovině minulého roku. Každá z knih vykazuje prvky pohádek bratří Grimmů zakomponovaných do moderního světa, a můžeme se tudíž těšit na prvky z Popelky, Červené Karkulky, Lociky a Sněhurky. Mladá autorka si uvědomuje sílu internetu a s ním spojené reklamy, proto pod jménem Alicia Blade napsala přes čtyřicet fanfikcí, které jí dopomohly v rozšíření její fanouškovské základny.

Cinder_obalka.inddLinh Cinder je na první pohled obyčejná šestnáctiletá dívka žijící v činžovním domě se svou zákonnou poručnicí a dvěma nevlastními sestrami. Avšak když se na ni člověk podívá detailněji, objeví jisté anomálie – například kovovou nohu, ruce a také nejrůznější nevšední schopnosti. Cinder je totiž kyborg, člověk doplněný o vylepšené součástky. V jedenácti letech havarovala s rodiči ve vznášedle, a zatímco oni zahynuli, Cinder se podařilo zachránit jen s provedením tohoto radikálního chirurgického zákroku, při kterém navíc ztratila paměť. Díky své vynikající schopnosti opravovat věci, se stane po čase nejuznávanější mechaničkou v Novém Pekingu, městě vystavěném po čtvrté světové válce a sužovaném nezastavitelnou smrtelnou chorobou – letumózou. Jednoho dne se jí do cesty připlete samotný princ Kai, který potřebuje opravit svou nefunkční androidku Nainsi a o několik hodin později je její sestra nakažena smrtelnou nemocí. Co si osud pro Cinder ještě připravil?

Co se týká stylistické formy, nedá se autorce skoro nic vytknout. První díl je rozdělen do čtyř „knih“, jejichž rozmístění má za úkol naznačit čtenáři jistý dějový zvrat, který bude v příběhu následovat. Marisse Meyer se navíc podařilo nenuceně zakomponovat prvky z klasických pohádek do jejího nového futuristického světa. V Cinder se díky tomu můžeme setkat s inovovanými částmi Popelky – střevíček je nahrazen kovovou nohou, kočár klasickým autem a přebírání více druhů luštěnin je změněno na rozdělování nejrůznějších šroubků. Její příběh nabírá díky tomuto zpracování zcela jiný rozměr a stává se přístupným pro čtenáře hned několika odlišných knižních žánrů.

Stejně jako příběh jsou také samotné hlavní postavy obohaceny o charakterové prvky z pohádky. Avšak autorka je zvládla velmi poutavě zapracovat do svého světa, takže čtenáři se během čtení nenudí. Příběh je napínavý a plný zvratů, které by leckdo vůbec nečekal, avšak kvůli své podobnosti s Popelkou se v určitých částech stává hodně předvídatelný – to je však údělem inovací a je velké umění dát příběhu tak zajímavou podobu, jako se to povedlo Meyer.

V září tohoto roku se na pulty českých knihkupectví dostal překlad druhého dílu s názvem Scarlet. V něm si čtenáři mohou povšimnout opět motivů z klasických pohádek, avšak tentokrát se bude jednat o Červenou Karkulku.

Doposud byly vydány dvě ze čtyř plánovaných knih. Třetí díl je naplánován na únor 2014 a ponese název Cress. V každé knize série se příběh bude částečně vracet také k úvodní knize a hlavní postavě Cinder. Co myslíte, jak bude její život po všech šokujících zjištěních pokračovat?

Vydal: Egmont; 2012
Autorka: Marissa Meyer
EAN: 9788025221105