Zdravotní sestřička Edie Spenceová pracuje v Okresní nemocnici na tajném oddělení Y4, které se stará o paranormální pacienty, jako jsou dlaci, zombie, denní služebníci, upíři nebo měňavci, co tu a tam přijdou o rozum.

.

Edie se po cestě z polední pauzy stane svědkem dopravní nehody. Řidič srazí chodce a zmizí. Z oběti se vyklube vlkodlačí král, a od té doby je Y4 v pohotovosti. Na návštěvu k Edie přichází upírka Anna a zve ji na slavnost, na níž má být jmenována členkou krevního spříseženství. Edie dostává do úschovy speciální nůž, který musí zůstat do ceremoniálu nedotčený. Naštvaný upír Dren, jemuž nedávno zdravotnice v sebeobraně uřízla ruku, prahne po pomstě. Zatím se spokojí s tím, že mu sežene krev vlkodlačího krále. Brzy na to ji přepadnou dvě vlkodlačky a další útok na sebe nenechá dlouho čekat. Ochránit by ji mohl charismatický Lucas, budoucí král vlkodlaků, jen musí zjistit, zda mu může důvěřovat.

měsíční směnaEdie doslova kráčí vstříc malérům a často pro ostatní riskuje život. Vzhledem k tomu, že má hluboko do kapsy, mi nejde na rozum, proč nepožádá upíry o finanční kompenzaci, když jí něco zničí. Také nechápu, proč se nepokusí pomoct svému feťáckému bratrovi jinak, než dohodou se Stíny. Edie ráda vypouští páru v posteli, a protože právě ukončila vztah se zombíkem, nic jí nebrání v tom, aby si vyčíhla další oběť. Doma uchovává CD přehrávač posedlý duchem německého dědečka, který získala v nemocnici. Upíři jí domů nakvartýrovali zraněného Gideona a dědeček mu provede jakýsi upgrade, z něhož čtenáře zamrazí v zádech.

.

Román z amerického lékařského prostředí je vyprávěn v první osobě z pohledu Edie a dává čtenáři možnost nahlédnout do myšlenek a pocitů hlavní hrdinky. Urban fantasy vykazuje prvky detektivky, hororu a v menším měřítku také romantiky. Čtenáře pobaví metafory, černý humor, nadsázka, ironické komentáře a vtipná přirovnání typu: „Cítit se potřebná je zábavné jen do doby, než tě to zabije.“ (Asher, s. 108). Nad druhým dílem se vznáší vánoční atmosféra, ovšem v tomto případě se nejedná o veselé a bezstarostné ovzduší, nýbrž temné a nervy drásající.

Americká autorka nezapomíná na rodinné problémy, jež připomínají, jak se Edie dostala ke svému místečku na oddělení Y4. Charakter postav propracovala v rámci možností, ale nejvíc si pohrála s hlavní hrdinkou a osobami, které jsou jí blízké. Upoutá pestrá minulost zdravotního personálu, jež čtenáři přibližuje, proč pracují na tak nebezpečném místě. Záhada ohledně pohlaví vrchní sestry Cvaldy oživuje děj, stejně jako rozvíjející se přátelství mezi Edie a Ginou. Měňavec Asher získává víc prostoru, což příběhu prospívá, a já doufám, že on a vlkodlak Lucas se objeví v pokračování.

.

V Noční směně hrdinka objevila svět upírů a nyní proniká mezi vlkodlaky. Cassie Alexander srozumitelně vysvětluje nadpřirozené záležitosti a stručně připomíná předchozí události. Scény z nemocničního prostředí působí velice realisticky a některé popisy značně krvavě a morbidně. Autorka objasňuje dlačí hierarchii, mocenské hry upírů nebo nákazu, pojatou z vědeckého hlediska. Běžní občané netuší, že nadpřirození tvorové doopravdy existují. Bytosti mají silné i slabé stránky, podléhají mnoha pravidlům a fyzickým omezení – upíři nemůžou na denní světlo a bez pozvání se nedostanou do domu. Autorka tentokrát zabrousila hlouběji do mýtů a využila legendu o pití vody z otisku vlkodlačí tlapy. Navíc každá proměna obírá vlkodlaka o několik minut života, a proto se nedožívají vyššího věku.

Měsíční směna navazuje na závěr prvního dílu s odstupem několika dnů, a dosahuje zhruba stejné kvality. V sérii Edie Spenceová je nebezpečné prohlásit, že za někoho dáte život. Může se stát, že vás někdo uslyší a vezme za slovo.

Nakladatel: Fantom Print; 2013
Série: Edie Spence 2
Překladatel: Petra Kubašková