Tahereh Mafi přichází v tomto roce do českých knihkupectví se svou úspěšnou, kritiky velmi ceněnou a fanoušky opěvovanou, dystopickou trilogií Roztříštění. První díl s názvem Jsem roztříštěná byl vydán v březnu tohoto roku a je zároveň její prvotinou. V srpnu se fanoušci dočkali pokračování s názvem Jsem zlomená. Mafi v současné době žije v Californii, kde pracuje na závěrečném dílu, který má vyjít v příštím roce.

Nadnárodní korporace Obnova zažívá narušení své stability. Juliette – jejich výherní kartě – se podařilo uniknout a nyní se nachází v sídle rebelské organizace Bodu Omega. V místě, kde se shromažďují odpůrci současného režimu s nejrůznějšími nadpřirozenými schopnostmi, které využívají ve prospěch odboje. Zde Juliette konečně pociťuje podporu a uvědomuje si, že není na všechno sama. Zjišťuje, že také jiní lidé mají něco, čím se rapidně odlišují od ostatních, a to jí pomáhá se lépe socializovat. Avšak ne všechno je tak poklidné, jak se může zdát. Její zachránce a celoživotní láska Adam jí zatajuje výsledky výzkumu svých nově zjištěných schopností – bez problémů se jí dotýkat. Z jakého důvodu? Navíc se kolem základny Bodu Omega začínají nějak podezřele často objevovat hlídky Obnovy v čele s Warnerem. Je možné, že čas války se nezadržitelně blíží?

jsemzlomenaPropracovaná psychologie postav dokáže smysluplně přiblížit čtenáři, jak se tak citově deprivovaný člověk, jako je Juliette, dokáže znova zapojit do normálního života. I když je správné říct znova? Spíše poprvé. Až nyní, po sedmnácti letech, jí je ze strany lidských bytostí projevována nějaká lidskost či dokonce náklonnost a možná také první náznaky začínajícího přátelství. Je to pro ni nové, nezvyklé a neočekávané. A o to je příběh Juliette zajímavější – je nám popisován její postupný vývoj, a to nejen z hlediska citového, ale také sociálního.

Tahereh Mafi nám v prvním díle naznačila něco málo z budoucích osudů hlavních postav. Nyní se dozvídáme, že nic nebylo čtenářům sděleno náhodně, vše mělo svůj smysl. A můžete mi věřit, že někdy byl opravdu velmi překvapivý…

Styl psaní autorky je i nadále velmi strhující. Dokáže čtenáře snadno vtáhnout do děje a nevědomky (Možná dokonce vědomě?) přinutí prožívat osudy postav tohoto postapokalyptického světa očima protagonistů. Má skvělou slovní zásobu a krásná slovní spojení, jímž se podařilo vyniknout také díky bravurně odvedenému překladu Pavly Kubešové, která se dokázala vcítit do myšlení Mafi a dodat knize tu správnou atmosféru.

I v druhém dílu se vyskytují četné vnitřní monology Juliette, avšak nyní nabírají zcela odlišný směr – již se nejedná o odstavce místy hraničící se šílenstvím, ale o smysluplně podané obavy a starosti zmatené a nevyrovnané dívky, která netuší, co se s ní děje.

Třetí díl vychází v originále v únoru příštího roku a ponese název Ignite Me. Kdy se dočkáme českého překladu zatím není známo, ale již nyní se mi nesou hlavou otázky: Zvládne Juliette boj sama se sebou? A podaří se Bodu Omega vyhrát válku?

Nechme se překvapit.

Vydal: CooBoo; 2013
Autorka: Tahereh Mafi