Začínající mladá americká autorka Tahereh Mafi přichází v tomto roce do českých knihkupectví se svou úspěšnou, kritiky velmi ceněnou a fanoušky opěvovanou, dystopickou trilogií Roztříštění. První díl s názvem Jsem roztříštěná je zároveň její prvotinou. V příštím roce se chystá vydání posledního dílu této série.

Vítejte ve světě, kde nic není takové, jak to známe. Lidé kvůli klimatickým změnám vymírají hlady a na nejrůznější nemoci. Země je zničena a nachází se pod nadvládou mezinárodní korporace zvané Obnova, která se snaží o navrácení původního stylu lidského života a o to, aby byl počet obětí této apokalypsy omezen na minimum. Nebo existuje možnost, že to je ve skutečnosti jinak? Opravdu je tato organizace lidstvu prospěšná, jak se navenek propaguje? Kdo s ní nesouhlasí, je totiž automaticky proti ní. Kdo se jí vzepře, je odsouzen k smrti. Mladá, sedmnáctiletá dívka Juliette byla před 264 dny zavřena do cely v ústavu pro duševně choré a od té doby neviděla jediného živého člověka. Celých 264 dní žila v místnosti o deseti metrech čtverečních s jedním oknem a čtyřmi stěnami.  Je to již 6 336 hodin od posledního lidského doteku… Avšak dnes se vše změnilo. Konečně je její izolace zrušena a do cely jí je přiřazen nový spolubydlící Adam. Koloběh nezadržitelných událostí tímto právě započal.

jsemroztristenaKniha je psána z pohledu Juliette, která byla odvrhnuta rodinou za něco, co nikdy nemohla ovlivnit. Za něco, co je její součástí po celý život. Za něco, o čem nemá ponětí, jak ovládat. Stačí totiž jediný malý dotek její holé kůže a zemřete. Je to prokletí? Je to dar? Když už je Juliette po letech naprosté citové deprivace na okraji propasti svého mentálního zdraví, je jí do cely přiřazen bývalý spolužák Adam, který ji však nyní nepoznává. Je Juliette vůbec schopná navrátit svému životu opět smysl?

V knize jsou moc hezky propracované charaktery postav. Můžeme vidět, že nejvíce si autorka pohrála s postavou Juliette, kterou vyšperkovala do posledního detailu. Avšak ochuzeni o příběhy dalších protagonistů v žádném případě nebudete. Každý z hrdinů nám má co nabídnout a je jen na nás, koho si oblíbíme.

Styl psaní Tahereh Mafi je velmi ojedinělý a svým způsobem také jedinečný. Ačkoliv užívá ve svém projevu většinou jen krátké věty, už po pár řádcích poznáte, jak moc velkou má slovní zásobu. Užívá velmi pěkná slovní spojení, která dokážou společně s psaním v ich-formě dodat příběhu ohromnou dávku autentičnosti, kterou mnoho knih postrádá. O zaškrtání vět, které si Juliette říká pro sebe, ale nevysloví je, ani nemluvě. Jako pravidelný čtenář tohoto žánru mohu s klidem říct, že ačkoliv jsou některé situace v knize již několikrát omílané v dalších dystopiích, je styl Mafi opravdu čtivý. Ani chvilku jsem se díky poutavému textovému projevu nenudila, spíše naopak – hltala jsem každičký řádek s očekáváním, co přijde dál.

Dle mého názoru je celosvětový úspěch této knižní série oprávněný. Je dobře, že se vydavatel postaral o pořádnou reklamní kampaň, která pomohla trilogii dostat se do žebříčku nejprodávanějších knih v USA. Nebýt této iniciativy, mohl tento skvělý dystopický příběh zůstat zapomenut v šuplíku. A to by byla ohromná škoda.

Vydal: CooBoo; 2013
Autorka: Tahereh Mafi
EAN: 9788074472725