burdovaMichaela Burdová je mladá česká spisovatelka fantasy žánru, která v tomto roce vydala svou první knihu pro starší čtenáře – Syn Pekel: Vlčí krev. V září tohoto roku se na pulty českých knihkupectví dostalo také její pokračování s názvem Syn Pekel: V moci démonů. Autorka se psaní věnuje profesionálně od svých šestnácti let a má za sebou devět vydaných knih v České republice a knižní sérii Poselství jednorožců vydanou v Srbsku.

.

Příběh vlkodlaka Nerana a elfky Liadel pokračuje, a naši hrdinové jsou opět v nebezpečí. Pronásledují je dva mocní nepřátelé s temnou silou a oba mají jediný hlavní cíl – získat Liadel a ovládnout s její pomocí celý svět. Když se v Liadel probudí její skrytá moc démonky, již není cesty zpět. Velwetie je opět pod nadvládou démonů, které je skoro nemožné zastavit. Kolik mrtvých je potřeba, aby si Neran uvědomil, v čem tkví ta nejmocnější síla?

synpekel2Slečna Burdová si moc pěkně pohrála s vysvětlením vztahu Nerana a jeho bratra Gerrata. Navodila nám jasný obraz toho, jak dokážou být rodinná pouta silná i přes všechny útrapy, které se mohou naskytnout. Celkově jsem zaznamenala velký pokrok při její práci s protagonisty – jakoby se jí nyní podařilo s nimi sdílet jedno tělo a prožívat jejich osudy. Tím vše dostávalo realističtější podobu a pomohlo se mi do příběhu snáze vžít.

Co se týká samotné dějové linky, tak si jako čtenář nemám skoro na co stěžovat. Je zde opravdu spousta situací a dějových zvratů, které mě dokázaly překvapit, a četla jsem je se zaujetím. Líbí se mi, jak se autorka dokázala nenuceně pustit do vysvětlení toho, co nám bylo v prvním díle jen třeba slůvkem nadhozeno pro vysvětlení vlastní fantazií. Navíc její dodatečné poznámky z historie Velwetie potěší jistě každého, koho její nově vytvořený fantasy svět zaujal. Proto je veliká škoda, že se v určitých částech objevily také velmi klišé situace, které by se daly s její schopností psaní hezky zaobalit, aby byly v ten okamžik originální.

Avšak po stránce stylistické jsem již po prvních pár stránkách od děje, kde první kniha skončila, cítila, že je něco špatně. Ten přirozený průběh, který nám Burdová navodila v prvním díle, zmizel do neznáma. Celá kniha ve mně při čtení budila dojem neskutečné a naprosto zbytečné uspěchanosti – jako by ji tlačil čas nebo možná počet znaků. Místy jsem se ztrácela, jak rychle se najednou děj měnil. Proč? Vždyť stačilo o pár vět více a příběh by dával o tolik větší smysl. Při této podobě mi spíše přijde, jako by se autorka snažila vecpat co nejvíce informací na hrozně málo stránek. Jak ve mně Michaela Burdová nabudila svým prvním počinem pro starší čtenáře zvědavost na druhý díl, na jeho děj a na samotný vývoj jejího psaní, posledním zmíněným bodem mě zklamala. Čekala jsem vývoj k lepšímu, ale její styl bohužel stagnuje.

Syn Pekel: V moci démonů je zároveň závěrečnou knihou světa Velwetie. Pokud se chcete do tohoto dvoudílného příběhu pustit, doporučuji to zhltnout najednou. Odnesete si z toho větší zážitek, než kdybyste se do knih pouštěli s delším odstupem. Příběh je solidně zakončen a nám zbývá jen čekat na to, co dalšího si na nás autorka připraví příště.

.

Vydal: Fragment; 2013
Autorka: Michaela Burdová