Mysteriózní thriller od amerického spisovatele Marka Frosta, režiséra, tvůrce knih pro starší čtenáře a spolutvůrce scénáře známého seriálu Městečko TwinPeaks, nese název Probuzení. Jeho první knížka pro mládež vychází jako úvodní díl trilogie Paladinovo proroctví.

Děj příběhu začíná v malém venkovském městečku Ojai v Jižní Kalifornii. Patnáctiletý středoškolák Will West tu žije s rodiči teprve pět měsíců, ale je mu jasné, že to nebude nadlouho. S rodinou se neustále stěhují a nikde nesetrvají příliš dlouho. Jednoho dne Will podvědomě cítí, že se něco stane. Odchází do školy a celou dobu jej pronásleduje černé auto. Při útěku před neznámýmiv sobě objevuje neuvěřitelné schopnosti. Když se pak ve škole dozvídá, že byl díky svým vysoce nadprůměrným výsledkům srovnávacího testu pozván do programu stipendistů Centra integrovaného studia pro nadané děti, je to jako sen. Po dramatickém odjezdu nastupuje do nové školy, kde si nachází poprvé v životě pravé přátele a zázemí. Ale vše je se vším propojené, což sám Will během chvíle pozná…

Co se týká hlavních protagonistů, Mark Frost nešetří zapeklitými příběhy. Kniha je v prvé řadě průvodcem života dospívajícího Willa, zdatného běžce, jenž se celý život řídí pravidly svého otce (jejich výpis naleznete na konci knihy) a nikdy na přání rodičů nevybočuje z průměru. Když se však jednou ukáže ve škole díky jeho neúmyslně nadprůměrně vysoké úspěšnosti srovnávacího testu slečna Robbinsová, aby jej pozvala do školy pro nadané, je již pozdě tajit, co se v něm skrývá. V Centru integrovaného studia se cítí mezi svými. Má zde dostatek prostoru pro to, co ho baví a na rozvíjení svého talentu. Jeho napínavým životem jej navíc nyní provází nově získaní přátelé (a někteří zároveň spolubydlící): Dave, Nando, Brooke, Ajay, Elis a Nick. U každého se později ukáže, že se v nich ukrývá víc, než se na první pohled zdá. A nejen v nich.

Paladinovo_proroctviMám ten dojem, že se českým čtenářům v letošním roce dostala do rukou jedna z velmi nadějných knih mysteriózního žánru pro mládež, která však svým kvalitním zpracováním může zaujmout také starší publikum. Mark Frost má úžasnou fantazii a schopnost předat své představy jiným pomocí příběhu a v jeho nejnovější knížce nám to dává okatě najevo. Malými náznaky nás postupně zavádí až k samotnému jádru problému a logicky vysvětluje vše, co si čtenářova mysl žádá po celou dobu příběhu. Během čtení se mi kniha těžce odkládala. Zajímalo mě, co čeká hrdiny dál a mezi otázky patří i to, zda Willa chytí černé čepice nebo co se stalo s jeho rodiči. Co má znamenat tajný spolek Družiníků? Jsou někteří členové Centra spolčeni s lidmi, co jej chtěli unést v Ojai? Proč Willovi přijde podezřelé, že u všech jeho spolubydlících se projevují jisté velmi neobvyklé schopnosti?

Will postupně přichází pomocí nově nabytých přátel a jeho hlavní opory z Ojai – taxikáře Nanda – na spoustu podstatných informací, které mu pomáhají si vše, co se mu nyní děje, objasnit. Po událostech posledních pár dní pak není těžké uvěřit tomu, že nad ním drží ruku pro všechny neviditelný strážný anděl Dave.

Avšak kniha se netočí jen kolem Willových problémů. Je zde zakomponováno něco daleko většího, než si kdokoliv dokáže představit. Brány do Nikdie– vězení vyvrhelů těch, kteří se snažili v dávných dobách ovládnout svět, se otevírají. Vylézají z nich tvorové, kteří jsou schopni neskutečných věcí: vysátí duše, změny chování a dokonce úmyslných ublížení na zdraví člověka. Co čeká svět, pokud se Willovi a jeho přátelům nepodaří kolaboranty mimo svět živých zastavit v jejich usilovném snažení Willa chytit a brány Nikdie otevřít?

Autor: Mark Frost
Vydal: Jota; 2013
ISBN: 978-80-7462-311-0