Dračí Královna Takhisis zahájila hlavní útok s cílem pohltit Krynn. Její armáda monster dobývá, zabíjí a otročí. Co se jí postaví do cesty, to smete. Zlobři, skřeti, draci, odpadlí lidé, minotauři… ti všichni se spojili pod zástavami jejích vojevůdců. Odpor svobodného světa pomalu slábne. Řád Solamnijských rytířů stojící v první linii bojů, již utrpěl těžké ztráty a nic nenasvědčuje tomu, že by tento boj měl skončit vítězně.

Mladý rytíř Huma je jedním z těch, kteří bojují celým srdcem, a přes beznadějnost situace se nevzdávají myšlenky na konečné vítězství. Pro svůj nízký původ není příliš oblíben, ale zastání některých starších rytířů a jejich důvěra v jeho čisté srdce mu naštěstí umožňuje se vydat na cestu, která mu je souzena. A je to cesta vpravdě nebezpečná a zapeklitá. Potká na ní minotura Kaze, utká se na ní s hlavním vojevůdcem Dračí královny, odhalí zrádce v řadách rytířstva, postaví se mytickému draku, odolá meči zla, získá dračí kopí a vyhraje bitvu.

.

Knaak je dobrý spisovatel. Řekl bych řemeslnický spisovatel. Jeho knihy ze světa her Diablo a Warcraft, nebo fantastických prostředí DragonRealm a DragonLance jsou známy právě svým kvalitním, ale jaksi až příliš průměrným zpracováním. Dobrá odpočinková literatura z cizího světa, který nenutí autora pracovat a rozvíjet reálie, protože většinu základního má připravené na zlatém podnose. Někdy ale ani to nestačí.

richard-a-knaak-legenda-o-humoviA tak je tomu u Humovy legendy. Příběh je epický. Opravdu epický. Autor honí hlavního hrdinu po celém Krynnu, nutí ho vybojovávat bitvy, zmátořit se z nich do půldne a to vše na necelých třech stranách. To si muselo vybrat svou daň. A také vybralo.

Postavy jsou nemastné, neslané. Na jejich vykreslení a přiblížení čtenářům není místo. Výsledkem je několik vět definujících postavu a následné chování postavy ve vytyčených mantinelech, bez ohledu na to, jestli je to v dané situaci reálné, nebo ne. Nejvíc tím trpí právě Huma, který musí v tak malém rozsahu projít ve vývoji od nezkušeného mladíčka do muže orientujícího se v nejvyšší politice a likvidujícího nezničitelná monstra blesky svých očích. A to se nedaří. Huma tak v nestřežených chvílích vykazuje myšlenkové pochody a chování ve finále příběhu, stejné jako na začátku.

Prostředí na tom není o mnoho lépe. Než si člověk uvykne jednomu, už se to mění. V ději pak dochází k nelogičnostem, protože zmatek v tom, co kde je, má asi i sám autor.

.

Celkový pocit z knihy nemůže být jiný, než negativní. Proč si s tím autor nedal větší práci, mi zůstává záhadou. Přestože ve mně nikdy Knaakovy knihy nezanechaly velký dojem, Legenda o Humovi mi vyznívá, jakoby si autor po sobě rukopis nepřečetl a rovnou ho v první verzi poslal k vydání.

Hrdinové. Bytosti z dávných legend Krynnu. Solamnijský rytíř Huma se stal legendou již za svého života. Jenže čas postupně navál na jeho osud závěje prachu zapomnění. A tak jeho příběh ještě nikdo neslyšel – až do dneška. Krynn směřoval ke zkáze, ani Solamnijští rytíři nedokázali odolávat smrtonosným drakům, podporovaným armádami zlobrů a temnými kouzly odpadlých mágů. Jediný Huma se rozhodl vzdorovat samotné Dračí Královně. Tak z něj život udělal hrdinu. A toto je příběh, který z hrdiny učinil legendu. (anotace).

Název: Legenda o Humovi (DragonLance – Hrdinové, kniha první)
Autor: Richard A. Knaak
Překlad: Jiří Fuchs