Sladká jak krev

Petra Neomillnerová

Každý by už podle obálky měl vědět, s kým má tu čest. Jestli se hlavní hrdinka jmenuje Tina Salo, anebo radši více po česku Kristýna Salová je vesměs jedno. Nebo snad ne?

.
Možná ne. Tina, ať už se narodila a během života žila kdekoli, nyní je pravou nefalšovanou ČESKOU upírkou. A to je tím, čím se bude odlišovat od ostatních. Ale výrok, že tu máme upíří romance, akorát po česku, správný není.
Petra (autorka) ani Tina nejsou z Hollywoodu. Netěšte se na romanťárnu, i když ani o tu zcela ochuzeni nebudete, holt bez toho dnes upíři už asi nejsou ;). Takže žádná televizní a snad až pohádková upířina, ale drsná, špinavá, sprostá, násilná a taky pražská.
Jak už to u hrdinů všeho druhu bývá, a slečna Salo není výjimkou, hlavní aktérka Tina nepatří zcela mezi svými – upíry – k obyčejným. Na rozdíl od nich nikdy nezemřela, a tak jí nevadí sluneční světlo, stříbro, což ji poměrně dosti zvýhodňuje proti ostatním a taky umožňuje žít život více se podobající tomu našemu. Nepotřebuje zatažené žaluzie, auta s tmavými skly a kdovíco ještě chudáci upíři musí mít, aby je sluníčko nepopálilo.
Když jsme u toho slunce, autorka má vlastní pojetí upírů, které se nejvíce projevuje tím, že slunce upíra přímo nezabíjí, ale tvoří popáleniny, které pak mohou vést až k smrti. V zrcadle vidět jsou, ale to už jsme zjistili i jako odrostlejší děti. Česnek, kůly, stříbro jsou klasika, která funguje skoro vždy. Ale nejzajímavější prvkem Neomillnerovského upíra, jak bych tento druh nazval 🙂 je křik – toho jsou schopni pouze staří upíři a svým křikem jsou schopni vyvolat tlakovou vlnu, která smete vše, co jí stojí v cestě. Od stáří upíra se také odvíjí výsledná síla křiku, ale vraťme se k hlavní hrdince.

.
Tina postupem času objevuje ještě další zajímavá dědičná znamení, ale prozrazovat je nebudu. V poměrně idylickém a poklidném životě upírů v Praze se začínají objevovat trhliny, nedostatečná autorita hlavního upíra Timoteje vyvolává otázku převratu a pravděpodobně se k němu i chystá. Totální narušení se zjeví v podobě Kaye – obávaného upírského zabijáka z Berlína, jehož matka, hlava německých upírů, jej posílá do Prahy s úkolem zajistit pořádek – kdo při tom takříkajíc zařve, ji moc nezajímá. Hlavně ať je klid a má to někdo pod kontrolou.
S tím se samozřejmě nesmiřuje Tina, která se do toho všeho vkládá. Postupně opadává i její odpor ke Kayeovi, se kterým, jak jinak, je donucena spolupracovat. Tím se však více a více zaplétá do problémů, o kterých si myslela, že nebude muset nikdy řešit. Jak se rozhodne a co všechno udělá, si už přečtěte sami.

.
Jestli se pro vás upíři nestali značkou, která jen říká styl/být in, pubertální holčičky či upíří romance, zkuste se seznámit s Tinou, nic za to nedáte (něco málo pod dvě stovky korunek a něco mála nad dvě stovky stráneček) a uvidíte. Současné upírské módy (snad vyjma obálky) se tu bát nemusíte, ale pokud čekáte, že se vyhnete všem dnešním trendům nebo doufáte v opravdový převrat, jste na špatné adrese.

.
Hodnocení: 50 %
.