Redaktorka: Lucie Finková

Posledním žijícím druidem je zrzavý irský mladík, který vlastní obchod s okultním zbožím. Je znám pod jménem Atticus O’Sullivan, ačkoliv to není jeho pravé jméno (na irské verzi byste si nejspíš zlámali jazyk). Na dotaz o věku Atticus odpovídá pravdivě – říká jednadvacet. A že každý automaticky myslí jednadvacet let a ne století? To už není jeho problém…

Attiku O’Sullivanovi, poslednímu druidovi, jsou čarodějnice celkem ukradené. Přesto se chce k místnímu konventu zachovat hezky a podepsat vzájemně výhodnou dohodu o neútočení, ale v tom se počet čarodějnic v arizonském Tempe přes noc zčtyřnásobí. A nové přírůstky nejsou jen špatné, jsou to pořádné mrchy s temnou nacistickou minulostí. Na místních středoškolácích si pochutnává padlý anděl, z Vegas táhne tlupa Bakchantek se zvláštním druhem smrtící dekadence a o Attikovu pozornost se pokouší rajcovní keltská bohyně ohně, takže na lovení čarodějnic si hledá čas jen horko těžko. I tak ale hodlá s pomocí upířího právníka, kouzelného meče a sousedova ručního protitankového granátometu vyčistit celé město a dát ježibabám jasně najevo, že s tímhle druidem se do křížku pouštět neměly. (anotace)

.

Atticus chce mít klid a chce přežít. To ho přimělo usadit se v Arizoně v městečku Tempe, v poušti, v bezpečí před Fae. Na nějakou chvíli má vytoužený pokoj, ale skutečné problémy nechodí samy a na Attika se jich valí čím dál víc. Musí se rozhodnout, zda se i tentokrát postaví nebezpečí čelem. Čeká ho delikátní tanec o život, ale naštěstí není bezbranný. Je spojený se zemí, z níž čerpá svou sílu každou částečkou svého těla, hlavně však svou tetovanou pravačkou. O zemi se na oplátku musí také starat, nic není zadarmo a toho si je starý druid dobře vědom. Protože ho ale čeká úkol nelehký, bude znovu potřebovat pomoc a za tu bude muset zaplatit. Zápletka dalších pokračování se před čtenářem sama rýsuje a hlavního hrdinu v budoucnu určitě nemine ani nebezpečná výprava do Ásgardu.

Sympatický Atticus se snaží držet krok s dobou, což je jeho recept na přežití. Maximální splynutí s okolím, paranoia s ní spojená opatrnost. A tak nemá problém se sžít se současnými lidmi, kteří ho považují za obyčejného irského mládence. Se zapadnutím mezi místní mládež to autor až přehání, druidův slovník je místy přehnaně pubertální a velice pobaví neustálé poučování starého upířího právníka právě ohledně dnešní mluvy. To je jedna z věcí, které bych Hearnemu vytkla. Právník v obleku těžko může mít slovník jako náctiletý, a to už z podstaty. Další se záporů se mi jeví jakási nevyváženost v chování a právě ve slovníku některých hrdinů. Jako by se autor nemohl rozhodnout pro jednu z variant.

.

Dějová linie není příliš výrazná, někdy je příběh akční za každou cenu, což působí zbytečně chaoticky. Klady ale výrazně převažují, Hearne to umí se slovy umí, kniha je plná humoru a citátů ze Shakespeara, stejně jako odkazů na současné oblíbené filmy. Prastarý Ir trousí jednu vtipnou hlášku za druhou. Celkovému lehkému a zábavnému tónu také napomáhají telepatické rozhovory mezi druidem a jeho inteligentním psem Oberonem. Věrný vlkodav je Attikovi  rovnocenným partnerem a jejich vzájemné škádlení je pikantním kořením knihy. Oberon je skutečný druidův přítel a náš hrdina si toho váží a neustále si to připomíná. Jak se zdá, oba dva mají mnoho společného, mimo jiné lásku k opačnému pohlaví. Pro svého kamaráda má Atticus pochopení a rád mu leccos dopřeje, ale to platí i naopak. Kolik pánů se může se svým psem proběhnout a lovit v psí podobě?

Kroniky železného druida slaví v zahraničí velký úspěch a jsou překládány do mnoha jazyků. Doposud vyšlo v zahraničí pět dílů a v červnu 2013 by měl vyjít šestý. Autorem je Kevin Hearne, americký spisovatel, který se narodil v Arizoně, místě, kde se příběhy hlavního hrdiny odehrávají. Laser-books prvním dílem zahájil svou novou edici Style. Určitě správným počinem je zachování originálních obálek, jejichž autorem je Gene Mollica. Nemám jim co vytknout, naopak cítím potřebu pět oslavné ódy, jak jsou dokonalé.

Svižná a zábavná urban fantasy potěší všechny ctitele tohoto žánru. Ačkoliv Proklatý je druhým dílem v pořadí, s klidem můžete začít číst – autor během děje opakuje důležité informace. Byla by ale škoda nepobavit se u prvního dílu. Tato série bývá přirovnávána k dílům Simona R. Greena a Jima Butchera. Ve srovnání s těmito autory jsou příběhy železného druida šťavnatější a čtivější. Škoda jen, že kniha není obohacena prostřihy do minulosti a více zasvěcení do druidské magie by také neškodilo. Je určena primárně mladým čtenářům, ale s klidným svědomím můžu doporučit i čtenářům starším, jako jsem já. Mám Attika i Oberona ráda (což je jistě z mých řádků poznat), a tak doufám, že se brzy dočkáme pokračování.

.

Vydal: Laser-books; 2012
Český název: Proklatý