Dračí let je první kniha ze známé science fantasy série Drakeni z Pernu od uznávané a oceňované americké autorky Anne McCaffrey. Všechny své příběhy McCaffrey vypráví osobitým ženským způsobem, který si buďto zamilujete nebo vám přijde příliš upovídaný, nejinak je tomu i v tomto případě. V českém překladu vyšel Dračí let již dvakrát, což jistě vypovídá o jeho kvalitách.  Díky nakladatelství  Triton jsme se navíc konečně dočkali nejen reedice již vydaných tří dílů série, ale také dosud nevydaných pokračování.

V Dračím letu nalezne čtenář barvitý příběh ze světa, kde žijí nádherní obrovští draci jako společníci několika vybraných lidí – drakenů. Drakeny a draky pojí zvláštní telepatické pouto plné lásky a povinnost chránit svou planetu Pern před nebezpečím, jehož pravá podoba se ztrácí kdesi daleko v minulosti. V době, ve které se kniha odehrává, jsou však drakeni považováni za příživníky jejichž existence postrádá smysl.

V chodbách držby Ruathy, jež byla před lety násilně uchvácena, tajně přežívá její právoplatná dědička Lessa. Ta se všemi dostupnými způsoby snaží ničit, jakýkoli možný zisk, který by z držby její uchvatitel mohl mít.  Za pomoci svých nezvyklých telepatických schopností využije mladá dívka jednoho z drakenů k porážce nepřítele. Místo aby si však mohla vychutnávat vítězství, je na Pouti stejným drakenem  vybrána, jako kandidátka pro dračí vejce. A tak se naprosto nepřipravená ocitá uprostřed weyru – skalního města, ve kterém přebývají draci se svými jezdci. Stává se weyrenou spojenou s dračí královnou Ramoth. Naneštěstí zjišťuje, že se její pozice o mnoho nezlepšila, protože weyřané podléhají pocitu zbytečnosti a lid, na jehož podpoře jsou drakeni závislí, zanedbává své povinnosti.

F´lar je mladý jezdec na drakovi Mnementhovi, který má jako jediný dost rozumu, aby nejen uvěřil, že dávná nebezpečí v podobě ničivých vláken snášejících se z nebe jsou skutečná, ale zároveň přišel na to, kdy se nebezpečí na pernském nebi objeví znovu. Ovšem vůdce weyru jeho přesvědčení nesdílí, a ztrácí tak čas, který je potřebný k přípravám na boj s vlákny. Podaří se F´larovi získat potřebné pravomoci dřív než vlákna, snášející se z oblohy a požírající vše živé, zahubí celý Pern?

Navzdory rozdílům klidný a rozvážný F´lar spojí síly s inteligentní ale záští poznamenanou Lessou. Zdá se však, že na záchranu Pernu je příliš pozdě. Drakeni jsou nezkušení, draků je málo a život na Pernu se v dlouhém mezidobí bez vláken rozšířil příliš na to, aby mohl být beze zbytku ochraňován.

První díl pernské série je o dvou silných osobnostech, které k sobě hledají cestu, je o starých křivdách a nových nadějích, je o odvaze a víře v sebe sama i v druhé.  Ačkoli se i zde setkáme se soubojem na nože a draky chrlícími oheň, nejedná se ani náhodou o klasickou heroic fantasy.  Kouzlo této knihy spočívá spíše v originalitě nového světa, v psychologii postav a v silných okamžicích. Není snad ani možné, o hrdinech přemýšlet jako o charakterech z knihy, protože vyvolávají dojem, že by mohli kdykoli vystoupit ze stránek a nervózně se procházet po vašem obývacím pokoji.

Prvky sci-fi v Dračím letu vystrkují růžky jen velmi nesměle, takže můžeme tento díl vnímat jako čistou fantasy, což se s dalšími díly série mění.

Vyprávění plyne velmi lehce i přes spoustu nezvyklých jmen a nové názvosloví. Do vztahů mezi weyry, držbami a cechy se čtenář ponoří postupně a nemá tedy žádný problém se v tomto komplexním světě orientovat. To všechno aniž by v knize docházelo ke zbytečným odbočkám a dlouhosáhlému vysvětlování.

Kniha, která byla napsána již v roce 1968, nemá tedy žádný problém udržet dech s nováčky na poli fantastiky, protože má nejen spád, ale také myšlenku, propracované charaktery a fungující svět. Jedná se o takový příběh, který čtenář hltá plnými doušky, usmívá se nad ním i mračí a nedokáže ho odložit až do konce.

.

Název: Dračí let
Originální název: Dragonflight