John Constantine musí čelit peklu, s nímž se ve své dlouhé kariéře ještě nikdy nesetkal… věznici s maximální ostrahou… brutálnímu místu ovládanému brutálními lidmi, kde se jakákoliv slabost trestá smrtí… anebo něčím horším. Aby přežil, bude se muset Constantine naučit zákonům, které platí v tomto zákeřném bludišti nemilosrdných gangů, drsných bachařů i těch, kdo ve skutečnosti tuto věznici řídí. Ovšem jakmile si tyto zákony osvojí, rozhodne se Constantine naučit ostatní nová pravidla. Jiné hry. Jeho hry. A pak to začne být vážně zajímavé…

a

V České republice vyšel Hellblazer: Těžké časy jako druhý v řadě, a to v roce 2006. Nakladatelství CREW patrně cítilo v blonďatém Johnu Constantinu potenciál a v sérii pokračuje nadále. Těžké časy je epizoda, o kterou se postarali scénárista Brian Azzarello a kreslíř Richard Corben. Vypráví o tom, jak se John vypořádává s prostředím věznice.

Nebyl by to americký lágr, kdyby se hned na prvních stranách nezačalo mluvit o spadlých mýdlech. A John Constantine, mladý a pohledný blonďák s britským přízvukem, je pro mnohé gangstery tím pravým adeptem na úlohu, které se říká mrdátko. Nemají však tušení, s kým si zahrávají, a s peklem komunikující chlapík jim brzy ukáže, zač je toho loket. Ve snaze natrhnout mu řitní otvor však bude natržen ten jejich… obrazně řečeno.

Po drsnějším úvodu následuje další eskapáda vězeňských historek z podsvětí (bitky, války gangů, vyřizování si účtů, vzpoura a tak dále), ve kterých John nefiguruje tentokrát jako vypravěč, ale spíš jako přihlížející a pekelný pořádek konající. Vulgarismů i brutálního násilí oproti Ennisově dílu výrazně ubylo, což je jedině ku prospěchu věci. Příběh je celkově mnohem více při zemi, než je tomu v Synu člověka, alespoň co se nadpřirozena týče. Užijeme si poměrně dost vězeňských klišé (však to z filmů všichni známe) a zjistíme, jaké další schopnosti John Constantine vlastně má.

Kresba je o něco méně pohlcující než u Johna Higginse. Richard Corben se příliš nevěnuje pozadí, takže na většině panelů je neutrální šedomodrá barva, znázorňující zdi vězeňských prostor. Výhradu mám také k obličejům, které proporčně místy nesedí ke zbytku těla a vypadají jako figurky bobble-head. John Constantine má k tomu nafouklé tváře a místy připomíná Méďu Béďu. Co se však povedlo, jsou akční pasáže, které jsou přehledné a působivé.

Celkově mají Těžké časy říz i atmosféru, o kterou nemohou přijít Constantinovi fanoušci ani zvídaví nováčci. Je jedno, kdy začnete se čtením Hellblazerových dobrodružství, protože na sebe jednotlivá alba výrazně nenavazují. Proto vám nic nebrání začít třeba právě s Těžkými časy.

název: Hellblazer: Těžké časy

scénář: Brian Azzarello

kresba: Richard Corben