Anotace slibuje čtenáři velmi čtivou a poutavou knihu s dobrodružným a temným příběhem s přídavkem něčeho strašidelného a úzkostného. Také je podle všeho psána „srozumitelným a moderním jazykem dnešní mládeže“, což volně přeloženo znamená „sloh pro nenáročné“.

.

Julia a Robert Frostovi

Hlavní hrdinkou knihy je normálnější ze sourozenců – Julia. Obyčejná holka, která udělala za minulostí tlustou čáru a chce začít nový život na nové škole, daleko od civilizace. Ke slovu se však v některých kapitolách dostává i její bratr Robert, za kterého Julia cítí do značné míry zodpovědnost. Robert je na jednu stranu vysoce inteligentní, až geniální a ke všemu přistupuje jako k logicky řešitelné hádance, na druhou stranu občas vidí věci, které ostatní nevidí, nebo si myslí, že je vidí, a svět v jeho hlavě se někdy nevhodně zamíchá se světem venku. Alespoň je to tak čtenáři skrze oba hrdiny předkládáno, i když zatím bez důkazů v ději – reálně Robert předvede spíš pár úzkostných stavů než pomatenost.

Julia se snaží být doslova „miláčkem všech“, americký úsměv za každou cenu a hlavně s každým vyjít a doufat, že ta veselá a přátelská dívka se z ní časem opravdu stane. Ale minulost dostihne člověka všude a v údolí není zdaleka tak bezpečno, jak by se mohlo zdát.

.

Tajemno

„Hra“ nemá žádné fantasy prvky, ale při značné dávce dobré vůle bychom mohli vedle četných bezvýznamných náznaků najít „něco mysteriózního“. Rozhodně to, že o místě děje řeknete, že je „zlé“, z knihy nečiní nic temného, strašidelného a úzkostného. Údolí, kde je situována Grace College, jako takové ani jednou neprokázalo, že by mělo se studenty špatné úmysly, nebo vlastně jakékoliv úmysly. To, že je „mrtvé“ a nic nebo téměř nic v něm nežije (kromě rostlin a studentů), je sice poněkud zneklidňující, protože místo, kde by se náramně dařilo vegetaci a ničemu jinému je dost těžko představitelné, ale nemění to obyčejnou detektivku pro mládež v horor.

Pokud jde o detektivku, autorce se poměrně slušně daří udržet čtenáře v nejistotě a vyvrcholení je dost drsné na to, aby se dalo říct, že to není knížka pro děti a zároveň málo na to, aby to bylo mládeži nepřístupné – zacílení na konkrétní skupinu čtenářů je velmi důsledné, i když místy možná na úkor záživnosti.

.

Shrnutí

Poměrně nezáživná kniha s několika dobrými náměty, které jsou již v prvním díle velmi slušně využité a ještě slibují další rozvinutí v dalších dílech. Zejména životní příběh sourozenců Frostových a poslední stránky „Hry“, nabízejí ještě značný potenciál. Pokud vám bude vyhovovat „srozumitelný a moderní jazyk dnešní mládeže“ a nevadí vám, že se nejedná o fantasy, nemáte nejmenší důvod se „Údolí“ vyhýbat. V opačném případě to sebelepší moment knihy nezachrání a budete se nudit.

.

Autor: Krystyna Kuhn

Překlad: Lucie Navrátilová