V den, kdy se Skye Loonyová narodila, se nocí nesla slova jako „Lantuin“ nebo „Dvojčata,“ kterými nás do svého novodobého fantazijního příběhu, okořeněného vlastními ilustracemi,  vtahuje mladinká česká autorka Barbora Jiříčková. Hned v úvodu se tak dozvídáme, že Sky a její přesně o rok starší bratr Will jsou Dvojčata, která mají jisté předurčení. Se vším má navíc co dočinění tajemný Lantuin, ať už je to, co je to.

Příběh pokračuje ukázkou dětských nezbedností a svéhlavostí, přičemž se setkáváme s Energií, která prostupuje svět a kterou lze ovládat tak, že to připomíná kouzla.  Sky si přímo v kosti zápěstí nese tajemné označení Modrého ohně a už jako malá získává vlastního ifeliona. Ifelioni jsou nehmotné potvůrky podobné zvířatům, lidští společníci, poradci a pomocníci se schopností dorozumívat se myslí.

Dvojčata rostou a za zády rodičů začnou hrát v zemi nelegální rip-tide – hru, při které se ohánějí zbraněmi a před jistým zraněním či dokonce smrtí je chrání štít z Energie – zatímco jejich otec vede organizaci, která rip-tide potírá. Jednoho dne jsou organizací chyceni při činu a za trest se stávají jejími členy. Ne proto, aby spolupracovali při boji proti rip-tidu, ale proto, aby při hledání součástí tajemné pyramidy času hráli rip-tide profesionálně.

Následkem toho vzniká nový rip-tidový tým. Kromě Sky a Willa se přidávají ještě hacker Nick a drsňák Twilly, který pochází z konkurenčního rodu O´Connerových. Dokáže Twilly překonat svou nechuť vůči Loonyovým, aby společně splnili svůj úkol a získali další část pyramidy?

Tenhle příběh začíná velmi slibně. Předkládá čtenáři spoustu tajemství, čapne ho za pačesy atmosférou a zaujme příjemným vypravěčským stylem. Obrazy se čtenáři derou na mysl s naprostou samozřejmostí. Jenže tenhle dojem poměrně účinně zabíjí podivná struktura příběhu, ve které po několik počátečních kapitol místo postupu vpřed dochází k opakování stejných informací.

Mladší generaci, které je příběh především určen, jistě uhrane představa mladých bojovníků ohánějících se mečem stejně snadno jako Energií; představa mládeže, která všechno řeší bez dospělých a často navzdory dospělým. Rip-tidové zápasy sice nejsou skutečným dobrodružstvím, za to ale korespondují se sněním dnešních dětí, rostoucích na Pokémonech, Bakuganech a jiných „soubojových“ seriálech. Proč tedy nepřenést jejich fantazie na stránky knihy, aby se mohly bavit dle svého gusta a nebojte – opravdové dobrodružství na sebe nenechá dlouho čekat.

Charaktery hlavních mládežnických postav jsou rozmanité, propracované a sympatické se svými nedokonalostmi a tajemstvími.

Pokud se ovšem na knihu podíváme z pohledu dospělého, nadšení uvadá. Vadí logické kiksy, kdy dospělí nechávají mládež řešit záhady, na které musí mít sami dávno odpovědi. Samotní dospěláci pak působí jako loutky v rukou dítěte – jejich chování postrádá logiku, rodičovské instinkty a věrohodnost. O kolik lepším by se tenhle příběh stal, pokud by tu prostě žádní rodiče a příbuzní nebyli, můžeme jen hádat. Úsměvné se také zdá, když si v této anglofonní rodince dají k obědu knedlíky se zelím, jako zákusek buchty s povidly a všechno to zaplatí korunami.

Kniha místo jednolitého celku působí, jako by sestávala ze dvou příběhových linií. První, ve které nám předkládá tajemství ohledně původu Dvojčat, Energie, ifelionů… Druhou, ve které se zdá přítomnost Energie a ifelionů všeobecně známou a přijímanou věcí, a ve které sledujeme snahu o získání částí pyramidy času a také informací o jejím původu a účelu. Zatímco druhá část je, i přes ukončení clifhangerem, poměrně uspokojivě završena, část první zanechá ve čtenáři pocit jednoho velkého nepochopení, a to i přes snahu autorky obě tyto linie v závěru spojit.

Doporučila bych knihu jako vhodný dárek pro děti, pokud jim ovšem jejich přirozenost dovolí nepřemýšlet nad ní do důsledků a prostě se vézt na vlně zábavných obrazů (což mé dítě zvládalo až do okamžiku, kdy přišel závěr, od kterého prostě čekalo víc).

.

Název: Lantuin: Svítání osudu
Autor: Barbora Jiříčková