Lirael se Samem musí zastavit pradávné zlo, které se probouzí kdesi u Rudého jezera, a musí zabránit tomu, aby se toho zlo dostalo za Zeď, kam má zcela očividně namířeno… Ale nástrahy, které na ně cestou čekají, by mohly být nad jejich síly. Naštěstí mají za společníky magická stvoření: Nezbednou Fenku a kocoura Macka.

.

Naplněná očekávání

V recenzi na předchozí díl s názvem Lirael jsem vyslovila své přání, že se snad konečně dočkáme pořádného epického závěru celé trilogie. Nemůžu říct, že bych byla zklamaná.

Samotný závěr nebyl tak epický, jak jsem tajně doufala, ale na to už jsem si u pana Nixe za poslední dny, strávené v jeho společnosti (respektive ve společnosti jeho děl), zvykla. Vše bylo rozřešeno v samém závěru, v posledních kapitolách, a svým způsobem docela jednoduše, ale cesta k vyústění celého příběhu rozhodně nebyla procházka růžovou zahradou, takže to rychlý závěr obstojně vyvažuje.

V tomto díle se kromě putování dočkáme i rozpletení většiny záhad, které nám autor během svého vyprávění předložil. Ponoříme se do hlubin Výsady a zjistíme více o jejím fungování, zákonitostech a konečně dostaneme šanci v plné míře pochopit, jaké jsou základy Starého království a co pro jeho stvoření bylo obětováno… Dozvíme se též, co bude muset ještě být obětováno pro jeho záchranu. Nespornou výhodou je rozhodně skutečnost, že Garth Nix dokáže i fakta podat tak, aby nezněla jako klasické vysvětlování. Mistrně je zaplétá do děje a vy tak nemáte pocit, že by vás jen poučoval. Díky tomu jeho příběhy rozhodně nenudí a přitom jsou velice komplexní. Dalším velkým plusem je to, že i když víte, jak věci v příběhu, a potažmo v samotném světě, fungují, nemáte problém s přijetím dalších detailů, které jsou natolik propracované, že do děje bezchybně zapadnou. I když vám autor najednou předloží nový pohled na věc, nikdy nepopírá věci, které již byly řečeny, jen vám ukazuje další možnosti…

.

Více pohledů

Příběh nejčastěji sledujeme samozřejmě za Lirael a Sametha, ale více prostoru dostal i Samův kamarád ze školy – Nicholas, kvůli němuž, byť ne přímo jeho vinou, je svět v pořádné šlamastice. Jeho linie je příjemným zpestřením a dodává nám další pohled na věc, který mi do té doby trochu chyběl. I když se Nick nevyskytuje v příběhu tak často, je to postava propracovaná a pasáže s ním se četly velice dobře.

Mnohem častěji se také vydáváme na výpravy do Smrti. Můžeme tak její končiny zevrubně prozkoumat a vychutnat si její mrazivou atmosféru, na níž se rozhodně nešetří.

.

Závěrem snad mohu jen říci, že umění Gartha Nixe mu mohou leckteří autoři jen tiše závidět. Komplexní a do nejmenších detailů propracovaný svět, kde má každá maličkost své nezastupitelné místo. Styl vyprávění, kde by ubrání jediné věty ubralo též požitek z celé knihy. Vypravěčský um, kdy se nedokážete na autora zlobit ani kvůli „uspěchanému“ závěru, protože přesně takhle to zkrátka mělo být. Takový je Nix a takového ho máme rádi!

.

„Devátá dostatek síly měla
Leč Orannis sám byl zbaven světla.