Evropa 17. století. Morové rány, války náboženské i národní, převraty, mocenské tlaky, církevní schismata. Nic veselého, nic hravého. A to byla moc „jen“ v rukou lidí. A co když bude světovláda v rukou jiného druhu? Druhu, který je ze své podstaty člověku dravcem. Pak tíživá atmosféra světa té doby nabere navíc temně rudý odstín. Říše pod vládou krvežíznivých monster ani jinou, než říší strachu být nemůže.

Děj začíná na dvoře knížete Richarda Lví Srdce. Zde pracuje mechanista Edmund Cordery, bývalý milenec jedné z upírských dvorních dam. Muž, jenž pečlivě tají svoji příslušnost k Neviditelnému Bratrstvu, tajnému společenství lidí bojujících proti upírské nadvládě. Cordery této myšlence propůjčil svůj um a sestrojil jeden z prvních mikroskopů. Tento čin však k jeho osobě přitáhnul nežádoucí pozornost upířích vládců v čele se samotným knížetem.

Ti se totiž bojí odhalení pravdy o upírské nesmrtelnosti a regeneraci, a jelikož se znalost původu této síly již dávno ztratila v pověstech a pověrách, strach z toho, co by mohlo vyjít na povrch, podepíše Edmundovi ortel. Ten se však pokusí ještě před smrtí rozšířit mezi upíry v Londýně smrtelný mor z Afriky, o kterém se říká, že zabíjí upíry stejně jako obyčejné lidi. V nelibost však nepadnul jen samotný Edmund, ale i jeho syn Noell Cordery. Nejen z pomsty, ale i pro jeho schopnosti a od otce získané znalosti, včetně umění sestrojit mikroskop. Noell se tak ocitá v ústředí boje o budoucí mocenské rozdělení světa.

Předem upozorňuji, že zařazení knihy do žánru fantasy je trochu mimo mísu. Trochu paradox, když je kniha zařazena do edice Mistrovská díla fantasy. Žánrově se spíše jedná o alternativní historii s hororovými a fantasy prvky. Ale to nic neubírá knize na čtivosti. Což je dobře, protože se jedná o pořádný šestisetstránkový špalík. Kniha má přímou dějovou linii a pár vedlejších, které doplňují události světa kolem. K usnadnění orientace je román rozdělen do šesti částí a každá se odehrává v jiném prostředí. Čtenář tak pozná prostředí anglického Toweru, opatství skrývající mnohá nebezpečná tajemství i africkou džungli, kde číhá nebezpečí na každém kroku.

Celý příběh je vyprávěn z pohledu třetí osoby. Možná to trochu ubírá vypravování na intenzitě, kde by si některé situace zasloužily větší interní pohled, který umožňuje vyprávění z osoby první. Výhodou je, že vyprávění si drží stálou úroveň, bez výkyvů či ztráty čtivosti při opakovaných formulacích. Pravda, rozhovory jsou někdy příliš obsáhlé a nadmíru košaté, ale nic, co by vyloženě překáželo. Charaktery jsou kvalitně propracované. A jelikož nic není černobílé a postavy se chovají dle své nátury, hranice mezi dobrem a zlem mizí kdesi v dáli.

Autor je především výborný řemeslník s citem pro to, kdy děj zvolnit a kdy naopak přitlačit. Jedná se o pořádný kus tvorby nejen dějem, ale i slovesností. Popisné části se čtou téměř stejně dobře jako akční scény a nenechají vás vydechnout, dokud špalík nepřelouskáte do konce. Je to dozajista i zásluhou kvalitního překladu Milana Žáčka.

Rozhodně se nejedná o spotřební zábavnou knihu, kterou přelouskáte v tramvaji a za půl roku si ani nevzpomenete, že jste ji četli. Tento kousek se vám dostane pod kůži a její překvapivá pointa vás dlouho nenechá spát klidným spánkem, ale dlouho do noci si budete přehrávat části příběhu a hledat náznaky a chyby. Ale neuspějete. Všechno do sebe zapadá. Říši strachu mohu doporučit nejen zájemcům o upíry či fantastiku obecně, ale i zájemcům o kvalitní literaturu.

.
Píše se rok 1623 a většina evropských národů je ovládána upíry, patří k nim veškerá aristokracie i sám papež. V Londýně, na dvoře knížete Richarda Lví Srdce, se zkušený mechanik Edmund Cordery pokusí s pomocí vynálezu mikroskopu odkrýt přirozenou podstatu proměny člověka v upíra. Hrozivé tajemství, žárlivě střežené všemi upírskými vládci, předává synu Noellovi, jenž se tak stává jedním z nejhledanějších uprchlíků. Říše strachu v sobě mísí prvky fantasy, hororu i science fiction v podmanivé směsi dobrodružství, historických a vědeckých spekulací a především nevídané originality, s níž autor oživil upírskou legendu. Dnes je právem považována za jeden z nejvýraznějších románů fantastického žánru. Navštivte s námi Říši strachu a poznejte pečlivě skrytá tajemství vládců lidstva…(anotace)
.

Název:  Říše strachu
Autor: Brian Stableford