Restart proběhl. Agentura přestala existovat anebo aspoň o její existenci nic nevíme. Jediná položka, která přežila X-Hawkův úklid, je agent JFK. Dalo se to předpokládat, fanoušci série si definitivně mohou oddychnout, ale co na to samotný John? Je to stále ještě on? Má cenu žít, má cenu něco dělat, když to, za co do teď bojoval, je pryč? Když při ochraně svých spolupracovníků – nejlepších přátel – měl položit život, namísto toho, aby sám přežil a oni ne?
Těchto několik otázek bude během knihy Johna Francise Kováře sužovat mnohokrát. Otázky proč? a má to cenu? se stanou Kovářovou hranou života, kdy kladná, nebo záporná odpověď znamená život, či smrt.
Naproti tomu svět, konkrétně Amerika 30. let, kde je ale ocel velkou vzácností, indiáni nejsou zahnáni do rezervací a ženy mají stejné postavení jako muži, hýří barvami, exotikou, celkově pozoruhodným životem, byť plným nebezpečí a smrti. Začíná snaha vlít Kováři novou chuť do života, o čtenáře strach v tomto světě nemám:).

.

„Všechno, co děláš, musíš dělat naplno. Tebe nebaví vydělávat peníze, nebaví tě to všechno, co jsi mi popsal. Ale můžeš si vybudovat novou armádu, můžeš se pokusit o něco lepšího, než je čekání na smrt.“

(str. 94)

.

Ale prostředí není to jediné, čím si vás kniha může získat. John se umí stále stejně dobře ohánět a umně vyvedených akciček bude také dostatek. Tohle u pana Žambocha nesmí chybět, avšak kromě toho přichází něco úplně nového. Agent se musí postavit na vlastní nohy, nemá za sebou Agenturu s deseti tisíci pracovníky, ale pouze sebe a jen sebe. Žádné vybavení, žádné informace, jen zkušenosti z minulých výletů, kterých je na druhou stranu habaděj.
Postavení na vlastní nohy, organizování, vedení, vymýšlení, podnikání a vše, co k tomu v tomto případě patří, považuji za jedno z nejlepšího v knize, za něco opravdu čerstvého v sérii, kde sice každá mise byla zcela odlišná, ale měla vždy dopředu známý cíl. Tady panuje volnost, i když právě ona Johna nejvíce stravuje, protože neví, co má dělat, jestli vůbec něco, chybí mu jakoby záchytné body.
Vytýkat knize nic moc nemohu. Z logického hlediska bych asi nesouhlasil s tak rychlým a poměrně chápavým přístupem prakticky všech postav k cizímu Kovářovu podivínství, protože nikdo z tohoto světa, mimo případných lidí X-Hawka, nemůže pochopit existenci myriády světů. Sice hrdina to na postavy neplivne naráz v jedné větě, ale když už se o tom v nějaké přijatelnější formě vyjadřuje, každý pokyvuje hlavou nebo to bere v úvahu. K žádnému zásadnímu neporozumění nedochází.
Klasicky děj knihy ze začátku plyne pomalu a poznávacím tempem, to nejpodstatnější se odehrává tak v poslední čtvrtině. Určitě by tu byl prostor pro rozehrání větší hry, kdy by i finále nemuselo být nijak urychlené a osekané. Ale románové velikosti dílu se dočkáme v dvacet devítce od Míly Lince.
Já jen doufám, že se sem brzo vrátíme. Zanecháváme tu totiž nové, sympatické postavy, které nejen mohou Johnovi ještě hodně pomoci, ale také i čtenáři nahradit staré známé z předchozích dílů. A to, že nejsou poznamenané Agenturou, beru jako plus 🙂 Kniha vydechuje autorův zápal, jestli poslední stranou dílu skončilo i trvání tohoto světa a všeho v něm, nebude to jen škoda ale i ztráta.

.

Hodnocení: 70 %
Zařazení: JFK 28