Dračí doupě je asi nejznámější hrou na hrdiny v Čechách. Samozřejmě jich je mnohem, mnohem víc, ale o to tu teď ani tolik nejde. Všechny jsou zaměřené na jednu věc: role playing, chcete-li česky, hraní rolí svých hrdinů. Ale to je vlastně taky vedlejší. To nejhlavnější je, že existují lidé (a je jich taky hodně), kteří vymýšlejí rozsáhlé světy s vlastní mytologií, pravidly a zákony. Tvoří v něm celé národy, nestvůry a bohy, a to proto, aby se měl Pán jeskyně, neboli vypravěč, od čeho odrazit. Nejznámějším bude asi Asterion a Taria. Knížka Hry s příběhem: Ocel a krev je sborník povídek autorů právě těch světů, o kterých jsem mluvil výše.
Jak už napovídá název, bude to trochu více válečnické a krvavé, tedy akční. Povídek je ve sborníku opravdu dost, a kdybych tu měl rozvádět všechny, tak bychom tu byli asi dlouho. Rozhodl jsem se tedy vybrat ty, které se mi líbily nejvíc, a prozradit na ně něco víc.

.

Úděl spojenců
Hned první povídka celé sbírky z pera Josefa Straky nás přivádí do dob středověku a rytířství. Celkem jednoduchý námět (pohraničí království trpí nájezdy orků a skupina pánů se svými družinami se rozhodne jednat, když král ne) se podařilo autorovi pěkně řemeslně zpracovat. Celý příběh je čtivý, napínavý. Postavy nejsou ploché a najdete si oblíbence. Dočkáte se i zvratů. Celkově by tomuto tématu svědčila klidně i celá kniha, s chutí bych si ji přečetl.

Barbarská přísaha
Je to hned druhá povídka, která vypraví o naplnění přísahy. Právě na tomto příběhu od Josefa Gregory můžeme vidět onu spojitost s Dračím doupětem. Skupina dostane úkol a jde ho splnit. Nicméně je dílo skvěle napsáno, nepostrádá nápad a spád. Příběh tak jednoduchý a přitom tak povedený nás prostě vtáhne, ať chceme či nechceme. Nakonec jsem litoval, že povídka končí.

První muž
Víc než krátkou povídku od Jakuba Štádlera mi to spíše připomíná akční scénu z většího příběhu, nicméně skvěle popsanou. Připadal jsem si, jako bych stál v davu a sledoval souboj, kdy Bojmír, hrdý seveřan, chrání hrad podle úmluvy v boji jeden na jednoho; a že je to krásný souboj, o tom není pochyb. Hlavně i na těch pár stránkách nechybí pointa, sice známá, ale přesto skvěle naservírovaná.

Modroočko
Příběh o amazonce nám pro změnu dokazuje skvělé vypravěčské schopnosti Ondřeje Netíka. Díky němu se noříme do Temného hvozdu a poznáváme nový svět. Příběh má vše, co od povídky očekávám: napětí, akci a skvělé postavy, které si oblíbíte (některé nebudete mít radi od prvního okamžiku). Nechybí tu ani napětí a tajemství, které vás nutí číst dál. Opravdu povedená povídka.

Deník psaný ostřím nožem
Na závěr povídka psaná ve stylu deníku, jak napovídá název, od Vojtěcha Halamy. Je úderná, má rychlé tempo a skvěle se čte. Škoda, že je tak krátká. Ukazuje nám, že přátele by měli držet spolu. Typicky elfské klišé působí příjemně a vůbec ne křečovitě. Svižný text nás nutí obracet stránky, protože je čtenář zvědav, jak to skončí. I tuto povídku bych si dokázal představit, a rád bych si ji přečetl, v rozsahu knihy, klidně i série.

Vybral jsem sice jen pět povídek, ale kvalitní jsou opravdu všechny. Je to příjemné čtivo, sice krátké, ale v mnohých případech svižné a napínavé. Pokud s přáteli hrajete Dračí doupě, neváhejte a přečtěte si Hry s příběhem; na těch mnoha stránkách najdete inspirace pro vlastní dobrodružství. A pokud nehrajete a máte rádi akční scény, krev a napětí, tak ji taky doporučuji. Vlastně se dá říct, že každý fanoušek fantastiky si tu najde to svoje a vžije se na krátký okamžik do jiné role. Do rolí válečníků, hraničářů a mnoha dalších.

.

Autor: Kolektiv autorů
Název: Hry s příběhem: Ocel a krev