Druhý díl trilogie Věk pěti australské autorky oceněné prestižní cenou Aurealis nese název Poslední z divokých.

Válka s pentadriány je u konce, ale pětici Bílých sužují obavy z nebezpečí, které by jejich nepřátelé přesto mohli pro Severní Ithanii a její spojence znamenat. Aurayu pronásledují hrůzné sny, připomínající jí pohled na ztichlé bitevní pole. Splétač Leiard zmizel z jejího života a není tu nikdo, kdo by ji utěšil. Navíc je vyzvána, aby uskutečnila svůj nápad s hospicem, ve kterém by circliáni pracovali společně se zavrhovanými splétači, a to její svědomí zatíží ještě více. Naštěstí je tu Chaia vůdce pětice bohů, který přijde na způsob, jak jednu ze svých služebnic utěšit, nebo ji snad naopak přidá další břímě?

Bláznící Leiard prchá do nepřístupných částí Si ve společnosti čarodějky Emerahl. Tu o pomoc požádala Mirarova osobnost uvnitř Leiardovy hlavy. Bohové nad Mirarem, zakladatelem splétačů, vynesli rozsudek smrti již před dávnými časy. Co by tedy udělali nyní, pokud by narazili na jeho přítomnost?

.

Postava, se kterou se čtenář v prvním díle setkal jen na okamžik, eliaská princezna Imy, zde dostává více prostoru. Rozmazlená holčička, žijící v jeskyním městě pod hladinou moře, se snaží získat pro svého otce výjimečný dárek k narozeninám. Její nerozumná snaha ji však přivede na dlouhou a nebezpečnou cestu mimo rodné ostrovy.

Reivan, pentadrianská myslitelka touží po službě svým bohům a její přání má být vyplněno, když si ji za svou poradkyni vybere Imenja. Imenja je jedna z přeživší čtveřice pentadriánských Hlasů, ekvivalentu circliánských Bílých.

Kniha se, stejně jako tomu bylo v případě prvního dílu, rozjíždí velmi pomalu, naštěstí je tento rozjezd podstatně kratší a po něm následuje velmi napínavý příběh. Zatímco v prvním díle fantastovo srdce nijak zvlášť neplesalo nad originalitou, protože létající a vodní lid už tu byl nespočetněkrát, rozdvojená Leiardova/Mirarova osobnost přináší něco nového a zajímavě zpracovaného. Přestože je pokračování příběhu stále poměrně snadno odhadnutelné, nových a zajímavých prvků je stále více a otázek, na které chceme znát odpovědi, také přibývá.

Čtenář už si po předchozí knize nejspíš na styl vypravování zvykl, a pokud se přes něj dokázal přenést v nejdelším prvním díle, nyní už mu problém dělat nebude. Podrobností neubylo, a ačkoli dělají svět reálnějším, zároveň také narušují spád děje.

.

Aurayin charakter si zachovává svou sílu přes nejistotu a váhání, čímž si čtenáře získá.  Nejsem si jistá, zda jsem autorce zcela uvěřila proměnu Leiardova  charakteru, přestože tato změna nepostrádá logiku. Setkání s pentadriánskou stranou ukazuje na nesmyslnost náboženských válek, zároveň ale zdůrazňuje nedostatečnou motivaci z předchozího dílu, pokud se tedy čtenář nespokojí s vysvětlením, že rozhodnutí k válce přišlo pouze a jen od již mrtvého vůdce Hlasů – na vysvětlování ale stále zbývá jeden díl.

Určitým zklamáním může být nedostatek invence ve fungování Hlasů, které poměrně věrně kopíruje Bílé. Čtenáři pak nezbývá, než věřit, že tato podobnost je úmyslná a v dalším pokračování vykrystalizuje v něco většího. Takových nápadů, které nechávají čtenáře v očekávání, je v knize přehršel, takže se můžeme těšit na velkolepé propojení všech náznaků.

Poslední z divokých je napínavým příběhem plným zvratů, emocí a podrobností z fantazijního světa. Oproti prvnímu dílu se stává napínavějším, barvitějším a postavy jsou živější. Stále však zůstává čtením pro milovníky chytré, nekrvavé a spletité fantasy.

.

Název: Poslední z divokých
Originální název: Last of the Wilds