Kdo by neznal legendy, které kolují o Atlantidě? Každý z nás se jistě setkal alespoň s jednou verzí toho, jak to s touhle zemičkou bylo, ať už v podobě beletristické či podobě, která se tvářila jako literatura faktu.

Bájná pečeť přináší svou verzi. Atlantida se potopila totiž z dobrého důvodu. Nacházel se v ní prazdroj vší magie. Divoká energie musela být spoutána, aby nepáchala více škody než užitku. Byla zapečetěna a společně s celým ostrovem schována na dno Atlantského oceánu.

Jenže jeden aktivní badatel, a shodou okolní také čaroděj, Atlantidu našel a pečeť porušil…

.

Čtyři dny

Příběh začíná vraždou. Zabit je lord Dunholm nejvyšší lordmág, hlava anglického čarodějnického řádu. To samo o sobě je dost zlé, ale ve světě magie navíc zavládl chaos. Objevuje se divoká energie, která narušuje běžné magické toky. Neživé věci náhle ožívají a začínají dělat neplechu. Čarodějnický řád je rozdělen na dva tábory a zdá se, že se chystá převrat.

V tomto prostředí se dává dohromady nesourodá skupina hrdinů. Drožkář a nejbližší Dunholmův přítel Randolph se svým havranem Nevermorem, novinář Jonathan, jemuž magie obrátí život vzhůru nohama, a excentrický mág Jupiter Holmes (s jeho příjmením si v knize hodně užijete; nechtějte vědět, kdo zde vystupuje jako Watson). Ze Skotska do Londýna míří Kendra se svým dědečkem, kteří si potíží v magickém světě také všimli a mají jistá podezření.

.

Celá kniha se odehrává během čtyř dnů. A jsou to dny pořádně nabité, i když kniha není příliš akční. Hrdinové se pokoušejí přijít na kloub Dunholmově vraždě a při tom odhalují hrůzné spiknutí, které jim bují pod nosem. Snaží se tak nejen dopadnout zákeřného vraha, ale také odvrátit magický převrat.

Mezi tím vším si zažívají svá soukromá dramata, která s jejich posláním povážlivě kolidují. Kniha je tak spíše o intrikánství a odhalování špíny ve vlastních řadách.

Ovšem ani milovníci akce nebudou zcela ochuzeni. Pár přestřelek a zběsilých honiček se tu najde. Mezi všemi jednoznačně vévodí závěrečný boj ve vlaku řítícím se plnou rychlostí magickou bouří.

.

Postavy jsou věrohodné, i když zatím nejsou propracované nijak do hloubky, ale co bychom po čtyřech dnech chtěli, že? Až na Holmese jednají hrdinové logicky, ale jemu to rádi odpustíte. I když je na knize psáno 13+, nejedná se o literaturu „young adult“. Všechny postavy jsou dospělé a chovají se tak. Neznamená to ale, že by i dospívající nemohli knihu docenit. Starší ročníky si mohou vychutnávat narážky na historické události, Sherlocka, Poea nebo Vernea, mladší si zase vychutnají dobrodružný příběh.

.

Magický realismus

Kniha bezpochyby spadá do subžánru magického realismu. Pohybujeme se zde po viktoriánské Anglii konce devatenáctého století, ale kromě toho, že v tomto světě funguje magie, se vlastně vše odehrává tak, jak jsme zvyklí z hodin dějepisu. Každou kapitolu zdobí dobový úryvek z novin a navozuje tak atmosféru.

Když jsme u atmosféry, tak zde musím knihu velice pochválit. Autorem příběhu je Bernd Perplies, a přestože je německé národnosti, atmosféru Anglie se mu podařilo vystihnout tak dobře jako málokomu. Z každé stránky anglické prostředí doslova sálá. Ulicemi se převaluje mlha, cítíte smog; každou chvíli se kolem vás prožene drožka a sem tam můžete zahlédnout i jedny z prvních automobilů. Dámy se procházejí po ulicích v rukavičkách a se slušivými slunečníky a doprovází je gentlemani s cylindry a vycházkovými holemi…

Autor má reálie velice detailně nastudované a knize to prospívá.

.

Na knize mi vadila jen jedna věc: slovo „pub“. V textu působí jako pěst na oko. Máme tolik českých ekvivalentů, které se daly využít, ale ne, hrdinové se scházejí v „pubu“, postávají na rohu vedle „pubu“… Po chvíli se to stává velice otravným. Doufám, že v druhém dílu trilogie „Věk magie“ nenarazíme na další slova, která se překladatel rozhodl ponechat v originálním znění.

.

Zdroj obrázků: legie.info

.