Lirael je dcera Clayrů. Až na několik drobností: všechny Clayry jsou světlovlasé a mají modré nebo zelené oči. Lirael je černovláska s hnědýma očima. Všechny Clary mají Zrak – jsou jasnozřivé. Ne tak Lirael… Kvůli této skutečnosti se mladá dívka nepředstavitelně trápí a v jednu chvíli dokonce uvažuje nad tím, že se svým životem skoncuje, dokud se nestane něco, co jí život od základu změní: stane se z ní knihovnice.

.

Děsivá knihovna

Lirael má práci, nemá čas se utápět v sebelítosti a její život dostal konečně smysl. Alespoň takhle se na to mladá dívka dívá. Práce v knihovně ji baví a dává jí příležitost studovat, což z ní vbrzku udělá silného Výsadního mága. Ale nespokojí se jen s tím; musí za každou cenu prozkoumat co nejvíce zamčených dveří, které se v knihovně nacházejí! Knihovna clayrského ledovce totiž není obyčejná, je pořádně děsivá. Kromě knih a vzácných rukopisných svitků se tu nachází bezpočet místností s podivnými relikviemi a nebezpečnými tvory. Povolání knihovnice je tak velice nebezpečné a do značné míry se blíží funkci ochranky… Lirael je tu ve své živlu. A čtenář se tomu musí přizpůsobit, protože v této knihovně stráví skoro polovinu knihy, než se vůbec něco začne dít. A i pak se děj hýbe jen pozvolna a nechává si většinu zvratů a odhalení do dalšího dílu s názvem „Abhorsenka“.

.

Návaznost

„Lirael“ navazuje na předchozí díl s názvem „Sabriel“ jen volně. Události této knihy se odehrávají čtrnáct let poté, co na trůn usedl král Prubíř a Abhorsenka. Oba zmínění hrdinové se příběhem mihnou, ale i když mají důležité úlohy, nestojí ve středu dění.

Ve Starém království se opět probouzejí Mrtví. Objevil se nekromant, jehož moc všechny děsí. Nikdo neví, co má čaroděj za lubem, ale je jisté, že spolupracuje s někým z Ancelstierre. A aby toho nebylo málo, zlo se zhmotňuje na místě, kam nedosáhne Zrak Clayr, takže nikdo neví přesně, co se děje.

.

Hrdinové

Tentokrát svět nezachraňuje Sabriel a Prubíř, ale jejich syn Sameth společně s Lirael. Ta ale nejprve musí zjistit, kdo ve skutečnosti je, a získat své rodinné dědictví. Otázkou zůstává, nakolik se jí budou následná zjištění líbit. Princ Sameth naopak ví přesně, kdo je. Tedy spíše, kdo není. Není Abhorsen. Očekává se, že se stane nástupcem své matky, ale mladík toho není schopen. Bojuje tedy především sám se sebou, se svým pocitem viny a neschopností. Pokud jste se tedy těšili konečně na pořádného nekromanta se vším všudy, budete zklamáni…

.

Osudy obou hrdinů sledujeme většinu knihy odděleně, až na konci se setkávají, ale jak jasně naznačuje otevřený konec, v dalším dílu si jejich společného putování užijeme do sytosti.

Autor opět ukazuje, že s jazykem umí pracovat excelentně, neboť mu opět projde fakt, že se skoro v celé knize nic neděje. I když jste jen svědky Liraeliných každodenních starostí, je vše popsáno natolik barvitě a do nejmenších podrobností, že vás to chtě nechtě zaujme a s nadšením čtete dál, i když se děj kupředu hýbe jen hlemýždím tempem. Ke konci se ovšem toto tempo značně zrychlí a jste vtrženi do víru překotného sledu událostí. Vyrojí se též řada otázek, ale k jejich odpovědím již chybí stránky, neboť se ocitáte na konci knihy.

.

I když se mi autorům styl líbí, a i přesto, že „Lirael“ není knihou plnou zvratů a šokujících odhalení, jsem ji doslova zhltla, doufám, že následující díl nám konečně přinese pořádnou porci epického dobrodružství. Věřím, že nám ho Garth Nix naservíruje ve stejné kvalitě jako dosavadní příběhy a že díky většímu prostoru, který příběhu věnoval, více vyniknou zpětné souvislosti a lépe vykrystalizují vztahy mezi postavami.

Kniha „Lirael“ je sice druhou knihou trilogie Staré království, ale myslím, že by šla vcelku snadno číst i samostatně, bez znalosti předešlého dílu.

.

Zdroj obrázků: legie.info