Chicago, budoucnost. Aby lidstvo zabránilo dalším válkám, vytvořilo pět frakcí na základě vlastností, které podle nich vedly k válce, a je tedy nutné je vymýtit. Každý obyvatel této komunity se musí k jedné z frakcí přidat, nebo se stane odpadlíkem – člověkem bez domova, přátel, prostředků… Můžete se dát k Oddaným – opovrhujícím sobeckostí; Neohroženým – pohrdajícím zbabělostí; Sečtělým – odsuzujícím nevědomost; Upřímným – nesnášejícím lež; nebo k Mírumilovným. Vybírejte pečlivě, protože volbu máte jen jednu!

.

Dystopická hrdinka

Hrdinkou knihy je šestnáctiletá Beatrice, jejíž rodina patří k Oddaným. Jí ovšem takový život nevyhovuje, a i když svou rodinu miluje, v den Volby se rozhodne pro Neohroženost. Musí se ale mít na pozoru. Při talentových zkouškách se totiž ukázalo, že má předpoklady pro více frakcí – je Divergentní. O tom, co všechno to obnáší, se ale dozvídá až mnohem později…, když už je skoro pozdě.

.

Poté, co si vybere svou frakci, musí projít iniciací, aby se stala jejím plnohodnotným členem. To znamená projít výcvikem – musí se fyzicky zocelit a naučit se překonávat svůj strach.

Části s výcvikem jsou opravdu dobré; většinou se jedná o poměrně akční záležitosti, kdy vám text ubíhá před očima, ani nevíte jak. Jsou zde vybírány pasáže z výcviku, které nejen předvedou autorčinu zručnost a práci s jazykem, ale také posouvají děj. Kromě toho je tu poměrně dobře zvládnutá psychika postav a jejich vzájemné vztahy. Beatrice, která si nyní říká Tris, nachází přátele, rivaly, ale též sama sebe. Jsme svědky jejích šílených kousků v touze po adrenalinu, ale též ušlechtilých, nesobeckých činů.

Za půlkou knihy se to ale zlomí. Tris začíná být přehnaně dobrá, působí namyšleně, sobecky a navíc nám trochu hysterčí. Chápu, že puberta je puberta, ale i tak si myslím, že vzhledem k tomu, v jakém světě žije a jak byla vychována, by tohle měla mít dávno za sebou…

.

Pro a proti

V knize je položeno několik zajímavých otázek, jak z hlediska příběhu, tak celkového zamyšlení nad společností. Často je tu propírána otázka, proč nutit lidi myslet jednotně; proč potlačovat individualitu, když je takové jednání vlastně krokem zpět? Důležitou myšlenkou je též skutečnost, že původní koncepce frakcí byly dobré a jejich ideály ušlechtilé, nicméně ve špatných rukou dochází k jejich překrucování a ke korupci.

.

Příjemným zpestřením příběhu je milostné jiskření, kterého si Tris užívá. Jelikož byla vychována Oddanými, je trochu puritánka, což vede k úsměvným situacím. Některé rozhovory mě opravdu pobavily – neztrapňovaly hrdiny, ale byly roztomile naivní a nevinné, což děj trochu odlehčovalo. Je to nejspíš dáno tím, že autorka je věřící, ale do děje to celkem sedí.

Zajímavým motivem je i to, že celá oblast je obehnána plotem, všude jsou rozestavěné hlídky a brány se zamykají zvenčí, nikoli zevnitř. Doufám, že tento prvek bude autorkou v budoucnu ještě využit.

.

Celou dobu jsem psala o kladných bodech knihy, teď něco „proti“. Nebudu rozebírat, zda by takový svět fungoval nebo ne. V případě dystopií buď přistoupíte na autorovu vizi, a ponoříte se do čtení, nebo se v tom budete pitvat, vykřikovat: „Takhle by to nemohlo fungovat!“ a z knihy nebudete mít nic. Je tu ale několik logických kiksů, které mi zkrátka vadily.

Hrdinové se při výcviku nešetří, budiž, ale… Tris si narazí žebra; jeden den se za ně chytá, při každém zachichotání a druhý den funguje jakoby nic. V boji vám někdo zlomí nos, ale ani slovo o podlitinách… Pokud hrdinové brali nějaké zázračné medikamenty, nikde jsem se o tom nedočetla. Nemluvě o tom, že hrdinům pojem „otřes mozku“ taky nic neříká (nebo spíš autorce). Síla vůle je hezká věc, ale když vám tělo prostě vypoví službu, můžete se i se svou vůlí jít klouzat. O tom, že po deseti dnech výcviku hrdince natolik naběhly svaly na nohou, že se nevešla do kalhot, nebo o tom, jak dlouho se zde „hojí“ tetování raději pomlčím…

.

Divergence

Slovo má též význam jako „neshoda“ nebo „rozpor“. Svým způsobem to platí i pro celou knihu. Pokud se na ni díváte čistě ze čtenářského hlediska, zjistíte, že se jedná o úžasné čtení, které doslova zhltnete. Je to emotivní zážitek, nesoucí se na vlně akce, takřka apokalyptické vizi světa a lidských vztahů. Když se nad tím ale zamyslíte, najdete pár drobností, které zážitek z četby trochu kazí.

I tak mě ale kniha bavila a já se rozhodla autorce její drobné prohřešky odpustit. Doufejme, že v druhém dílu s názvem „Rezistence“, který je již na trhu, se jich vyvaruje.

.

Název: Divergence