Nakladatelství Egmont vydalo pátou knihu od americké autorky Claudie Grayové. Balthazar volně navazuje na předchozí události ze série Akademie Evernight, ale hlavní role se tentokrát ujímají jiné ústřední postavy – Balthazar a Skye. Když během upíří bitvy v Evernightu došlo k osvobození duchů uvízlých v budově, Skye nabídla Biance, že do sebe přijme jejího ducha, aby jí pomohla uniknout. Tato zkušenost Skye otevřela bránu do světa mrtvých bytostí a změnila její život.

.

Balthazar patřil k těm, kteří si dávali záležet na pravopisu a interpunkci i při psaní textových zpráv, což jí přišlo podivně vzrušující. Byla v pěkné kaši, jestli ji dokázaly rozpálit čárky. (str. 30)

.

Skye Tierneyová je napadena upírem a nebýt nečekané návštěvy bývalého spolužáka z Evernightu, jistě by už byla mrtvá. Balthazar se snaží přijít na to, proč si na Skye činí upíři nárok, a aby jí zajistil větší bezpečí, rozhodne se přijmout práci učitele dějepisu na střední škole v Darby Glenu. Odhalí, že je dívčina krev pro upíry vzácná a oni se díky nímohou cítit skutečně naživu, aniž by se museli vzdát svých schopností. Skye kvůli tomu hrozí veliké nebezpečí a Balthazar je ochotný udělat cokoliv, aby ji ochránil.

Od pádu akademie Evernight uplynulo už pět týdnů a po celou dobu obklopují Skye vidiny úmrtí z minulosti. Když se ocitne blízko místa náhlé smrti, má vize nebo vidí duchy. Pohledná středoškolačka Skye je rozumná, odvážná a laskavá. Rodiče má neustále v práci, a tak překonává bolest ze ztráty staršího bratra Dakoty sama. Sympatická Skye je dva roky zahleděná do Balhazara, takže je nadšená, že může trávit čas v jeho společnosti.

.

Čtyři sta let starý upír Balthazar More touží po Skye víc než po krvi, ale nechce si s ní nic začínat, protože by ji mohl ohrozit. Jenže to ještě netuší, co svým rozhodnutím způsobí a jak moc bude žárlit, až si Skye vyjde s jiným. Balthazarovy vzpomínky na minulost předestírají čtenáři život hrdého puritána, který si vytrpěl mnohé pod útlakem Redgrava. Balthazar chce, aby jeho stvořitel Redgrave zaplatil za to, co provedl jemu a Charity, ale upřednostňuje bezpečí Skye.

Tajuplně půvabný Redgrave má radost z cizího utrpení a láká ho zdolávat něčí vůli inteligencí a ne silou. Zvrácený upír má se Skye dalekosáhlé plány, a z toho důvodu si přeje, aby se k němu dívka přidala dobrovolně. Pokud však nebude souhlasit, nemá problém přinutit ji ke spolupráci násilím.

Fantasy příběh je prodchnutý romantickým podtónem, ale vzhledem k tomu, jaké nebezpečí hrozí hlavní hrdince, neočekávejte žádný sladkobolný román. Svižný děj je akční a neobsahuje erotické scény. Vtipné komentáře a metafory navozují odlehčenou atmosféru. Autorka se umí dostat do hloubky a upozornit na podstatné věci včetně pocitů protagonistů a zároveň překvapí jednáním některých postav.

.

Claudia Grayová opakuje některé věci víckrát, snad proto, aby zdůraznila důležitost činu, jako to, že se Craig rozešel se Skye v době, kdy truchlila nad smrtí svého staršího bratra Dakoty a nedlouho poté, co se spolu poprvé milovali. Záležitosti týkající se nadpřirozených bytostí popisuje srozumitelně, ačkoliv je škoda, že se zaměřuje především na upíry a na duchy už moc ne. Příběh je vyprávěn ve třetí osobě střídavě z pohledu Skye a Balthazara a má otevřený závěr, který nenechá nikoho na pochybách, že se máme ještě na co těšit. Pokud máte v oblibě sérii Stmívání, Zavržený, Vampýrská akademie nebo Kronika Drakeových, jistě u vás uspěje i román Balthazar.

.

Autor: Claudia Grayová
Edice: Akademie Evernight