Nesnášela jsem to. Nesnášela jsem, že mě další metafyzická ptákovina těsně připoutala k dalšímu upírovi. Proč to aspoň jednou nejde bez těch paci-čmuchy kravin?

Pokud jste na tom stejně jako Anita a tyhle paci-čmuchy kraviny nesnášíte, pak si Blankytné hříchy odpusťte. Pakliže budeme předpokládat, že ti, kterým vadí odklon od akční detektivky k erotice, vzdali čtení Anity již po minulém díle, můžeme se na nový díl ze série o Anitě Blakeové: Lovkyni upírů podívat bez puritánských předsudků.

Anita se jako oživovatelka mrtvých setká s novým klientem, aby zjistila, že si ji chce na oživení dávného předka najmout nájemný vrah. Proč by jí to mělo vadit? Je to platící klient a Anita přeci jen vzhledem ke svým známostem nemá důvod k předsudkům.  Než se ale k tomuto úkolu dostane, musí vyřídit spoustu jiných věcí. Podzim v St. Luise už je takový – každý chce mít svou oživlou mrtvolu.

Nestačí však učinit víc jak jedno oživení a už se nad ní vznáší upír. Asher, dávný společník upířího vládce města a Anitina milence Jeana-Clauda, je vyděšený? To už něco znamená. Anita tedy neváhá a vydává se za svým upířím milencem, aby se postavila Musette. Drobná a jemně vypadající upírka je ve městě jako vyslankyně Belle Morte,  upíří stvořitelky  Jeana-Clauda a Ashera. Samozřejmě je to navíc neukázněná sadistická mrcha, které chce ve jménu své paní oběma upírům, co nejvíce ublížit – a nebyla by to série o Anitě, aby nešlo o sex a mučení.

Jako dárek na uvítanou si Musette přeje někoho do postele (či na mučení) a vzhledem k tomu, že Asher nikomu nepatří (rozuměj – není Jean-Claudův milenec), může žádat jeho. Když si to Anita uvědomí, zjistí, že k záchraně upířího přítele má na výběr dvě možnosti: buďto nechá Jeana-Clauda, aby se s Asherem pomiloval nebo ho přizve do ložnice a rozdají si to ve třech. Vzhledem k tomu, že je pro ni představa Jeana-Clauda v náruči někoho jiného, navíc muže, nepřípustná, nezbývá jí nic jiného, než se sama „obětovat“.

Většinu knihy se pohybujeme na metafyzické úrovni. Komická je představa, že by se tenhle příběh někdo snažil zfilmovat. Anita, neustále padá, vzdychá, třese se, sdílí moc, křičí a z problémů ji dostává to, že na ni sahají  všichni ti chlapi okolo, jenže důvody k tomu nejsou viditelné. Na druhou stranu je obdivuhodné, jak dokáže autorka těmito představami držet čtenáře v hrsti, jak dokáže popsat něco, co by jako obraz prostě nefungovalo – proplétající se šelmy, plížící se stíny, magická vlákna… A všechno to pohání sexuální energie.

Propracovanost charakterů, kterou jsem do teď v sérii obdivovala, trochu vybledla. Z nejzábavnějšího upíra žánru Jeana-Clauda, jako by se stala Anitina figurka, která neudělá nic, co by se jeho služebnici nelíbilo ze strachu, aby zase nedělala scény.  Všichni ostatní muži prostě netouží po ničem jiném, než moci Anitě sloužit. Proč to? Richard tak se svými depresemi a sebevražednými sklony zůstává jediný „rozumný“ muž, který, ač Anitu vášnivě miluje, si z jejích rozmarů nesedá na zadek a zůstává svůj.

Obrovský spád knihy zajišťuje vyprávění s lehkostí pro autorku tak typické. Dokonce se v tomto díle i minimalizovalo převlékání postav (možná vzhledem k tomu, že jsou prostě většinu času nahé?), takže si těch několik odstavců popisů dokonce užijete.

Blankytné hříchy jsou emotivním příběhem mocné nekromantky, která zabředává do svých osobních problémů s muži, se spoustou mužů, a zároveň se snaží ochránit sebe a své blízké před nebezpečím. Společně s Belle Morte se v jejich životě objevuje i stín Matky všech upírů a přináší náznak toho, jakým směrem se bude série dále vyvíjet. Jen pro pořádek, ačkoli to musí být každému jasné. Vraždy v knize jsou, ale detektivní zápletka ne. Prostě se na konci vyloupne odpověď, aniž bychom po ní celou knihu pátrali.

Takže pánové, pokud máte doma partnerku, která po dlouhých letech vztahu nešílí, když kolem ní projdete nahý, kupte ji tuto knihu jako dárek.  Nemusíte se totiž bát konkurence v podobě romantického rytíře ve stříbrné zbroji (rozuměj třpytícího se cudného upíra), naopak tato sebranka nadpřirozených mužů ve vaší partnerce může vyvolat touhu po zcela neromantické erotice. Jen se ujistěte, že to budete právě vy, kdo vedle ní bude sedět na gauči, až se to stane…

.

Název: Blankytné hříchy
Originální název: Cerulean Sins