Svět andělů i lidí je v ohrožení, padlý anděl Ophidiel plánuje pomstu a potřebuje k tomu dvě základní substance: Klíč štěstí a Plamen života. Proti němu stojí ti nejlepší z andělů. Moudrý Metatron, který jim vládne, a po jeho boku Andělská stráž.

Snad žádná kniha ve mně nenechává tak rozporuplný pocit jako zrovna Unika. Je třeba říct, že pravděpodobně nejsem cílová skupina, nicméně pokusím se být objektivní.

.

Autorkou tohoto díla je jistá E. J. Allibis. Pokud byste po ní pátrali, tak marně. Jedná se o pseudonym, jelikož spisovatelka chtěla knihu vydat inkognito. Nicméně její jméno vychází z jedné knižní postavy, konkrétně věštkyně, která sehraje svoji úlohu. Ale vezměme to od začátku.

.

Celý děj je celkem příjemně zpracován s jistou dávkou originality, to se musí nechat. Otázka vyvstává v okamžiku, kdy znáte nějaké legendy o andělech – jak to u nich funguje a podobně. Člověk-čtenář by čekal, že nejvyšší autoritou u andělů by měl být Bůh… Zde o něm nenajdete ani zmínku. Jako nejvyšší autoritu zde nalezneme Metatrona, což je prakticky Hlas boží v našem světě. V tom knižním šéfuje všem, jelikož je nejmoudřejší, nejbystřejší a nejstarší.

Dále by pak někomu mohli chybět archandělé Gabriel, Michael, Lucifer a další. Ani ty tu nenajdete (vlastně ani zmínku o archandělech). Místo toho tu supluje Andělská stráž, kde jsou ti nejzdatnější andělé zkoušeni v boji a dalších dovednostech. Tolik k základním faktům, ale vraťme se k ději, který je celkem jednoduchý, až lehce klišé.

.

Celá kniha je prakticky jedna příběhová linie bez odboček a slepých uliček. To považuji za plus, protože se autorka nepokouší o zamotanou epickou fantasy.

Vše je psáno svižně a dá se říct, že i čtivě. Nicméně musím podotknout, že některé věty, a slovní spojení všeobecně, se opakují, a to čtenáře celkem unavuje.

Zvraty… Ty tu taky moc nečekejte, krom pár, na které vás autorka buď připravuje půl knihy, anebo je prostě čekáte.

.

Postavy? V knize jich je jako máku, včetně těch hlavních. Začneme u „klaďasů“.

Vykreslený charakter nečekejte, ačkoliv se autorka opravdu snažila. Žádná osoba nepůsobí skutečně – kladní hrdinové jsou cítit dobrem na sto honů a doslova z nich teče. Nemají snad jedinou špatnou vlastnost, což dílu ubírá.

Příběh je o jednom andělu, který se jmenuje Unika. Ta je typickou kladnou postavou, krom toho se okolo její osoby neustále točí stejné fráze. Například jak je dokonalá, bystrá, úžasná, talentovaná, … dle libosti dosaďte jakoukoliv kladnou vlastnost. Ono i v té moudrosti si autorka dost protiřečí, jelikož nám nejdřív představí Metatrona a pak Uniku (Oba jsou nejmoudřejší?).

Záporáci, které mám většinou v oblibě, jsou zase naopak jen čistě zlí a pomstychtiví. Chtějí zničit oba světy a tak dále. Ophidiel je boss padouchů, kterého Metatron uvěznil v lese za trest, kvůli tomu co provedl. Cítí se ukřivděně a chce se pomstít; postupem času nabere sílu a prostě se vrátí s úmyslem zničit Metatrona a vše, co mu přijde do cesty.

.

Krajina je dle popisu krásná a úžasná. Autorka stvořila skutečný ráj a dá se říct, že ten se mi líbí na celé knize nejvíc. S popisy je to trochu horší. Tam kde by měly být, jsou krátké. Tam kde zpomalují tempo příběhu, jsou až příliš dlouhé a únavné.  Vlastně celá kniha by se dala zkrátit a proškrtat. Třeba nekonečné cestování hrdinů po ráji s průvodcem elfem, který jim vše vysvětluje a popisuje. Ke konci jsem tyto pasáže přeskakoval, protože mě více zajímala akční část, která tam moc není, což je možná dobře, jelikož popisy soubojů autorce moc nejdou a působí prkenně.

.

Závěrem by se dalo říct, že kniha je určena spíše dívkám, i když zde nenaleznete žádnou lovestory, což je taky značné plus. Nečekejte žádnou epickou fantasy se souboji andělů, ale spíš rozvláčný děj s mnoha popisy. Kniha je opravdu lehké čtení, a pokud si chcete přečíst o pěkném světě, tak ji vřele doporučuji. Milovníky akčních fantasy nářezů bych ale spíše poslal o dům dál.

Jelikož kniha končí happyendem a dosti otevřeným koncem, můžeme jistě brzy očekávat další díl.

.

Autorka: E. J. Allibis