Mark Millar je bouchač. A tím nemám na mysli jeho tělesnou konstrukci, nýbrž scénáristické schopnosti. Ty mu vysloužily pověst nejlepšího scénáristy současnosti, které ho řadí do jedné řady s takovými persónami jako Alan Moore či Frank Miller. Na všechno, na co sáhne, se promění ve zlato a téměř okamžitě se stane kultovním. Namátkou vyjmenujme Mrtvý nebo živý; Kick-Ass, tedy díla, která sloužila i jako předlohy pro filmy.

Kromě „vlastních sérií“ se ale věnuje i populárním hrdinům z největších komiksových stájí – DC a Marvel. Našinec ví, že vtisknul novou podobu populárním Avengers (aka Ultimates) a v současné době nakladatelství Crew vydává na pokračování jeho X-Men: Lidé zítřka (in. Ultimate Spider-Man a spol.).

Byla jen otázka času, kdy se po „marvelovských omalovánkách“ dostane k temnějšímu a podstatně dospělejšímu DC a jeho postavám.

Překvapivě dostal na hraní jednu z nejklasičtějších a nejkultovnějších postav – samotného Supermana.

Předpokládám, že i ten největší komiksový neznalec o tomhle skautíkovi slyšel. Stejně tak určitě každý ví, jak malý Kal-El, poslední přeživší planety Krypton, dopadl do amerického Smallvile, ujali se ho manžele Kentovi… no, tak na tohle zapomeňte.

Pořád se tu pracuje s verzí, že byl Kal-Elův domov zničen a odletěl v záchranném modulu na Zemi. Jenže místo do prosluněného Kansasu dopadne na území Sovětského svazu. A stane se Stalinovým nejlepším kámošem. Když si k tomu připočtete fakt, že jsme v době tzv. studené války a Supermanovy schopnosti předčí vrchol vojenské technologie – tedy jadernou střelu, je vám hned jasné, že USA má srdce až v kalhotách. A právě tady se dostává ke slovu náš starý známý Lex Luthor, který se stane Supermanem a jeho likvidací posedlý tak moc, až se rozhodne opustit svoji ženu Lois Laneovou…. pardon Luthorovou. Bohužel tahle posedlost ho neopustí ani na stará kolena, kdy se z něj stane prezident USA.

Se Supermanem si projdeme tři vývojová období, během nichž se postupně vyvíjí z pouhého ochránce na vůdce lidu, nemající daleko k diktátorovi, byť se Stalinem se nedá měřit.

Jeho největším kladem a záporem je fakt, že se snaží ochránit svůj lid a díky schopnostem připomíná Velkého bratra, čímž Millar do textu zasadil známý orwellovský prvek. Tahle absolutní kontrola samozřejmě není po chuti všem obyvatelům a proti hrdinovi se tak staví další hrdina stáje DC – Batman. I ten je Millarem upravený, ale motiv smrti rodičů nechybí.

Superman: Rudá hvězda je z Millarových komiksů nejdospělejší. Najdeme tu sice atributy pro scénáristu typické – skvělou práci s postavami, akční scény, silný příběh. Jenže tentokrát zároveň Millar není jako utržený ze řetězu, v každé bublině nepraská hláška. Všechno je pochmurnější, z každé stránky číší úcta k Supermanovi a všemu, co je pro něj typické. Prostřednictvím hlavního hrdiny klade filosofické otázky a ptá se, zda jestli by se takhle Superman měl chovat, když ani není z naší planety a do našich problémů mu nic není.

To všechno pak korunuje naprosto geniální závěr a kresba a činí tak Supermana: Rudou hvězdu tím nejlepším, co Mark Millar doposud stvořil.

Komentáře

komentářů

About The Author

Leave a Reply