Atticus O’Sullivan je poslední žijící druid, který si musí neustále hlídat záda kvůli častým pokusům o ukončení jeho existence. Stěhuje se z místa na místo, aby ho nemohli nepřátelé vypátrat, ale už je z toho unavený. Rozhodl se zůstat v Arizoně a nehodlá se nechat vyštvat bandou víláků či čarodějnic. Dokonce ani keltským bohem lásky Aenghusem Ógem, který mu chce vzít mocný meč Fragarach, zvaný jako Odpovídač, a připravit ho přitom o život.

?

Atticus  je irský mládenec žijící už jedenadvacet století, chrání zemi a skrz tetování na ruce z ní čerpá sílu. V současné době vlastní okultní knihkupectví, snaží se splynout s davem a naživu ho udržuje paranoia a dobří přátelé. Pohledný druid dává čtenáři nahlédnout do vzpomínek na minulost a porovnává staré časy se životem v novodobém světě. Atticus má slabost pro pěkné ženy, flirtuje i bojuje s bohy, ale ví, kde jsou jeho hranice. Nebo si to aspoň myslí. Problémy se na něho doslova lepí a kvůli tomu má upírského právníka Leifa a vlkodlaka Hala, aby ho z většiny vysekali. Oba muži mají něco do sebe, takže doufám, že se o nich v pokračování dozvím víc.

Attikův nejlepší přítel je irský vlkodav Oberon, s nímž telepaticky komunikuje. Druid na sebe dovede vzít podobu zvířete a ve volných chvílích vyráží s Oberonem na lov. Ukáže se, že i taková obyčejná kratochvíle je dokáže dostat do problémů, když si jednou zaskotačí s bohyní lovu Flidais. Věrný Oberon se touží stát Čingischánem mezi psy a mít harém plný fenek francouzských pudlů. Jeho způsob uvažování je přímý, jednoduchý a osvěžující.

?

Hal: „Odmítáte převézt mého klienta k rychlé lékařské pomoci?“
„Ne,“ opáčil zdravotník, zadíval se na něj a přimhouřil oči. „Odmítám převézt jeho zbraň.“
„Myslíte to nedocenitelné keltské umělecké dílo? To není žádná zbraň, pane. Je to rodinné dědictví o nesmírné citové hodnotě, a kdyby se od něj můj klient musel vzdálit, utrpěl by trauma o síle, jaká mnohokrát předčí veškerou tělesnou bolest, kterou již cítí. Pro jejíž zmírnění, jak jsem si všiml, jste od svého příjezdu neudělali vůbec nic.“
Záchranář zaťal čelist, prudce vydechl nosem a obrátil se zase ke mně. „Podělaní právníci.“ (str. 167)

?

Kevin Hearne vypráví příběh v první osobě z pohledu Attika. Děj se odehrává v současném světě a obyčejní lidé nemají o existenci paranormálních bytostí ponětí. Autor se vyžívá ve slangu a nadsázce, jenže mnohdy vtipné scény působí křečovitě a ztrácí na originalitě. Pole působnosti je však široké a hlášek dostatek, takže jsem se přece jenom nasmála dost. Atticus mi k srdci nepřirostl, ale líbí se mi jeho pestrá slovní zásoba, kdy prokládá moderní mluvu staršími frázemi. Městská fantasy nabízí čtenáři dobrodružství, akční scény, irskou mytologii, nespočet druhů paranormálních bytostí, lsti i intriky. Oddychová kniha neurazí zejména čtenáře, kteří mají v oblibě Jima Butchera, Simona R. Greena nebo Tanyu Huffovou.

Do první poloviny knihy plyne děj pozvolna a dokonce se místy vleče – chvíli totiž trvá, než si čtenář zvykne na autorův styl vyprávění. Druhá polovina příběhu už ubíhá svižně a vyústí v bitvu, jíž hlavní hrdina odkládal dva tisíce let. Zápletka není příliš komplikovaná, jelikož čtenář hned od začátku ví, kdo je hlavní padouch a o co mu jde. Jednání vedlejších postav je nepředvídatelné a dovede překvapit, což je velké plus, ale je škoda, že jim autor nevěnoval víc prostoru. Přes všechny problémy si hlavní hrdina najde čas posekat trávník staré vdově MacDonaghové a prodávat zboží ve svém obchůdku. Mrtvých přibývá a hlavní problém není ani tak špatné svědomí, jako to, kam se uklidí těla.

Nakladatelství Laser-books vydalo v rámci nové edice „Style“ první díl s názvem Prohnaný, který je debutovým románem z knižní série Kroniky železného druida. Druhý díl s názvem Proklatý by měl vyjít do konce letošního roku. Nakladatelství Laser-books tímto děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

?

Originální název: Hounded
Vydal: Laser-books ; 2012