„Už si niekedy tancoval v mesačnom svite s diablom?“

Táto veta rezonuje vzduchom už celé veky, no napriek tomu jej sila neustupuje. Tam, v temných uličkách Gotham City po prvý krát zaznela a rozprúdila blany netopierích krídel. Pokrútené reality, presýtené farby, rozprávková atmosféra a škrobený humor. Tak vyzerali celovečerné snímky s názvom Batman a Batman sa vracia, ktoré dobili televízny svet. Už pred nimi však muž odetý do čierneho skúšal zaujať diváka v seriáloch aj filmoch. Prvé verzie zaútočili ešte bez účasti farieb, neskôr prišli inovácie a s nimi sa tento drobný neduh odstránil. Všetko však malo začiatok, rodenie, až prechod cez plienky do dospelého stavu v komiksoch. Spoločnosť DC vytvorila ďalšiu ikonu žánru „hrdina bojujúci proti presile“. Ak by sme nášho hrdinu chceli rozpitvať a hľadať v ňom kúsok abnormality, prepasírovali by sme sa len do hustých vlákien svalstva a pevných kostí. Táto ikona je jedna z mála, ktorá nevlastní nadprirodzené schopnosti, len trochu tej Hi-Tech technológie a možno kus rozumu. Žiadne ožiarenie kryštálom, uhryznutie hmyzom, či genetické pokusy. Sila a mozog.
?
Od svojho zrodu r.1939 v komikse, prevŕtalo značku Batman množstvom zmien, nepriateľov, povahových čŕt či renovácií odevov. Do povedomia celého sveta sa dostal až vďaka Timovi Burtonovi v dvoch dieloch. Neskôr sa na tento kult pokúsili nadviazať ďalší, ale nepodarilo sa. Značka trochu upadla kým …?
?
Christopher Nolan. Dnes skloňované meno vo všetkých pádoch. Kráľ či šašo? Po vzhliadnutí snímky mu treba nasadiť korunu.
?
Hneď v úvode filmu nás privíta klasická atmosféra, odetá do temných šedých farieb. Hmatateľná realita, toľko podobná našej dobe. Bruce Wayne, miliardár umučený vo svojej samote, odrátava dni svojho života na zemi. Prišiel o lásku a tá zlomila všetko o čo sa dalo oprieť. Ostala len palica a verný sluha Alfred. Batman vzal na seba cudziu vinu, aby udržal v rozkvete mýtus dobra. Osem rokov od posledných udalostí kriminalita poklesla na minimum. Batmanova obeta – s prispením nepravdivého usvedčenia – sa vyplatila. Už viac nebolo treba Temného rytiera, ktorý napriek všetkým kladným skutkom obsadil v trestnej listine prvé miesto. A tak netopierie krídla ostali minulosťou. Lenže zlo nepozná hranice a rozpíja sa po svete ako zhubný mor. Mor, ktorý mieri do Gotham City.
?
Napriek tomu, že Wayne padol na kolená, neprestajne vlastní nadmerné bohatstvo. Okrem kreditov na burze, skrýva v tajných laboratóriách a hangároch moderné zbrane. Najväčšia zo všetkých však drieme pod riekou, samotným mestom. Je to reaktor na výrobu elektriny. Samotná jeho sila by dokázala darovať mestu lacnú, čistú energiu. Lenže druhá stránka predvádza ničivosť. Stačí, aby sa reaktor dostal do nesprávnych rúk a … A tak sa stane.
?
Na scénu prichádza Bane. Žoldnier, vojsko v jednom tele s genialitou nasadenou v hlave. Predstavuje presne to, čoho sa bojí celý vesmír. Zrodený z lásky, pretvorený na boj. Jeho životný príbeh mu vydláždil jedinú možnú cestu a tou on hrdo kráča. Za sebou necháva len spúšť a beznádej. Jeho finálnym cieľom je Gotham City a splátka účtov.
?
Nepatrné vraždy, prestrelky a lúpeže zatiaľ nikto neskladá do spoločnej súvislosti. Tá ešte len čaká v podzemí, medzi križovatkami kanálov a potrubím. Jedine komisár Gordon niečo tuší. Závan je však slabý a neúplný. Všetko vyvrie na povrch až pri počiatočnom pláne zdolať Gotham City a Bane konečne predvedie vlastnú tvár a zámer. Nastane zvrat, ktorý konečne potlačí Waynovu zlomenú dušu a dovolí napnúť netopierie blany.
?
Do kríža dvoch súperiacich ikon sa pripletie ďalšia veličina. Každý sa striktne drží vlastných predsavzatí a nátur a nik nechce ustúpiť. Dokonca aj žena odetá do čierneho latexu so škraboškou na tvári a mačacími uškami (v skutočnosti sú to okuliare na nočné videnie) si pradie vlastným plánom. Catwoman – meno, ktoré ani nemusí byť v snímke prezradené, už zvírilo mútne vody.
?
Atmosféra hustne a zlo čoraz pevnejšie pokrýva mesto. Bane vloží všetky osvedčené triky na jedinú kartu a tá mu vyhrá boj. Ovplyvní davy. Daruje ľudu náznak falošnej slobody a odstráni „triedne“ rozdiely. Zrazu niet bohatých ani chudobných. Väzni sú prepustení a rovnosť patrí každému. Súd a rozhodnutie o vine je nezlomné a nemenné. Banov plán má však hlbší zámer a tým je Temný rytier. Boj v klietke sa môže začať. Dve odlišné a pri tom toľko podobné postavy. (Bane – polovicu života uzamknutý vo väzení – kráľ väzenia. Wayne – polovicu života uväznený v blahobyte – kráľ bohatstva.) I keď rozdiely medzi nimi sú nezrovnateľné, zopár rovnakých čŕt ich kladie na tú istú rovinu. Organizácia Liga tieňov, výchova pod taktovkou  Ra´s al Ghul a nezlomná túžba nepoddať sa. Päste sa stretnú a súboj rozhodne o víťazovi.
?
Bane je jeden z mála protivníkov, ktorý zlomil a pokoril Batmana. I keď proti netopierovi sa postavili hordy zombií, mimozemšťanov, ľudských genetických výtvorov, pokrútených psychotikov, či vlastné alter-ego, až Bane dokázal preraziť obranu. Batman – Wayne padol na dno a ešte hlbšie. Z tých miest vedú iba dva možné smery. Lákavá smrť, ktorá je mu odopretá a výšiny núkajúce opakované trýznenie a bolesť. A tak … Temný rytier povstal.

?
Okrem lákavého príbehu, Nolan vyplnil každé miesto osvedčenými monumentálnymi zábermi. Scény sú súvislé a posúvajú dej bez zdržania nekompromisne vpred. Farby ladené do tmavých odtieňov, strih pružný. Kovová, rázna hudba dotvára zvyšok atmosféry. Vo filme sa objavia (vo vedľajších úlohách) aj postavy  z predchádzajúcich dielov. Nolan im preukázal česť, i keď nie všetci herci sa mohli prísť rozlúčiť. Film zavŕšil trilógiu a uzavrel jednu etapu tejto komiksovej postavy. Brány Gotham City sú znova na chvíľu v bezpečí. Až čas ukáže, či nebude treba znova rozpáliť halogén a osvietiť zamračenú oblohu svetelným signálom.
?
Legenda končí …?
?